Våriga vårrullar

Fina Kalasgott-Jennie (ni har väl följt henne i Sveriges Mästerkock nu i vår!?) har en skojsig tävling på sin tjusiga blogg (GISSA vem som byggt och designat den!). Varje månad är det nya matutmaningar, med grymma priser, för oss läsare och denna månadens utmaning har temat "Vår". Man ska alltså laga en rätt med inspiration av våren. Vårrullar måste ju kunna passa in i den kategorin så det är minsann mitt bidrag i utmaningen.


Tid
Ca 3½ timmar

Ingredienser
(8 små vårrullar)
Vårrullar
50 g risnudlar (grisnudlar... fniss.)
1-1½ dl vitkål
1 morot
1 liten lök
1 vitlöksklyfta
½ röd chili
15 Haricots verts
3 msk Mango Chutney
2 msk jordnötter
Salt
Peppar
Olja

Klister
1 msk Maizena
1 msk vatten

Topping
Sweet Chilisås
Jordnötter

Gör så här
Ta ut de tinade vårrulledegsplattorna ur förpackningen och ha dem under en fuktig handduk.

Bryt ner risnudlarna i kannan och häll vatten i bryggaren. Sätt på kaffekokaren och låt nudlarna stå i ungefär en kvart efter det att vattnet bryggts genom. Finstrimla/hacka kålen, moroten, löken, chilin, jordnötterna och haricots vetsen under tiden.

Häll av vattnet och blanda ner nudlarna i en bunke tillsammans med de hackade ingredienserna. Pressa ner vitlöken och tillsätt mango chutneyn. Rör om och smaka av med salt och peppar.

Hetta upp en skvätt olja i kannan och häll även över vårrulleinnehållet däri. Kannstek under omrörning i ungefär en timme.

Nu till det roliga! När vårrulleinnehållet är färdigkannstekt är det nämligen dags att vika in dem i skalet. Ta försiktigt ett lager vårrulledeg och klipp sönder det i fyra lika stora delar. Då kommer de passa perfekt på kaffekokarplattan! Klicka ut lite av innehållet och vik ihop knyttet. Så här gör du alltså:
1. Klicka ut innehållet mitt på degen. Jag tyckte det blev bäst om degen liksom ligger som ett ruter och ifall du klickar ut det som en avlång klick. GAH va svårt att förklara. Kika på bilden längre ner.
2. Ta ett hörn och vik det över innehållet.
3. Vik in kanterna.
4. Rulla ihop vårrullen nästan helt.
5. Smet ut några droppar "klister" (dvs maizena/vattenblandning) på det sista hörnet och rulla ihop den.

Blev någon klokare av min beskrivning? Antagligen inte. Det är inte alls klyddigt egentligen så du ska nog fatta när du väl håller på.

Hetta upp olja direkt på plattan. Stek vårrullarna (det får plats ca 4 vårrullar åt gången) på alla sidorna i totalt en halvtimme, eller tills de blivit gyllengula. Servera dem som de är eller med ris, sweet chilisås, soya, jordnötter, nudlar... Ja hur du nu föredrar de små läckerheterna.


Risnudlar! Glasnudlar (och förmodligen massa andra sorters nudlar med) funkar med finfint.


Degen måste hållar fuktig. Den torkar tokfort annars.


Kolla. Ruter liksom. Samt avlång klick.


Tadaaa! Fina va? Som att jag inte gjort annat i mitt liv om jag inte får säga det själv.


Stek rullarna i ett par omgångar.


Sådärja! Det var mitt bidrag. In och spana in hennes tävling du med!

Foto: Dan Sörensen.



Såg du förresten Sveriges Mästerkock? Jag och Dan har suttit klistrade hela våren och hejat som 17 på Jennie. Har träffat henne vid ett flertal tillfällen och lärt känna henne (och mamma Tina!). Eftersom jag vet hur oehört duktig hon är på att laga mat har programmet egentligen inte varit särskilt spännande fram tills igår. Vi var ju så säkra på att hon i alla fall skulle stå i final.

Och vilken jävla final. Jag grät när det satte igång för att det var för spännande. Jag grät när Louise grät för att hon gissade på vaniljsocker som ingrediens. Jag grät framförallt när Jennie grät och sen dessutom när Mannerström grät. Och Dan han var vansinnig på hela programmet.

Fasiken vilket bra program egentligen (förutom en hel del saker som var heeeelt banan). Och så sjukt duktiga de var. Stort grattis både till Louise och till Jennie!


Och den där jäkla Per Morberg som förstörde hela finalen. En SEXA hallå? Bah. Kaffekokarkokboken gillar minsann
inte honom längre på Facebook. Han är ju inte riktig kock ändå. HA!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0