Tack pappa!

Pratade med pappa i telefon. Han ville gärna tipsa om min blogg men fattade inte hur man gjorde. Detta är ett utdrag, det tog ungefär en halvtimme sammanlagt.

- Öppna min blogg och läs i inlägget.
- Jag ser det inteee!!!
- Jo, det står i brunt typ "Tipsa här".
- VAR?
- I inlägget. Innan bilden.
- VAR!? Ja. Nu ser jag det.
- Okej?
- Ja? Nu då?
- Tryck på den texten.
- Okej. Nej, nu försvann det.
- Ja. Du är på väg till sidan där du kan tipsa.
- Öööh. Ja. "Tipsa om.."
Han läser högt vad där står.
- Ja, då fyller du i dina uppgifter där.
- Jag förstår inte hur jag ska göra?
- Sätt markören i rutorna efter namn, mail osv och fyll i.
- Varför har du gjort en sån här jävla dålig sida?
- Det är ju inte jag som har gjort den, det är dom som har hand om Matbloggspriset. Det är ju tipsningssidan!
- Okej. Vad ska jag skriva i ärende?
- Typ matblogg, tips, kaffekokarkokboken eller nåt.
- Och i meddelandet?
- Ja, där skriver du min blogg och varför du tycker den borde få bli nominerad.

Och här visste jag att det skulle bli problem. Om du testar att skriva in fler än ett par rader i den rutan så kommer du fatta det med..

- Det fungerar inte! Texten kommer inte med!!
- Jo, texten kommer med men du ser den inte bara.
- Nej, den är där inte?
- Jo, men du ser den inte bara.
- Åh. Vad ska jag göra nu då?
- För att du ska se texten kan du kanske skriva in texten någon annanstans först och sen klippa ut den och klistra in den i meddelanderutan.
- ????!!??????!!
- Öppna word.
- ?????
- Men mailen då? Ta "skicka nytt mail"!
- Jag har aldrig skickat ett mail!?!
- Jo.. Du skickar väl mycket mail?!
- Jag har bara svarat på mail.
- Okej. Tryck svara på ett mail då..
- Okej. Ska se här vilket jag ska svara på.
- ...

Lång väntan.

- Ja, nu kan jag skriva.
- Ok, skriv ditt tips där då.
- Ok, jag ringer när jag är klar.

Ungefär tio minuter senare.

- Nu är jag klar.
- Vad skrev du?
- Blablablabla..
- Åh! Gulligt! Nu markerar du den texten, kan du markera?
- Jaaa..
Fnys typ.
- Bra. Markera den och tryck sedan på en knapp längst ner till vänster på ditt tangentbord som det står Ctrl på.
- Det finns inga knappar där!
Han tittar förmodligen på skärmen.
- På tangentbordet.
- Hmmmmmmmmmmmm... Ja, där!
- Håll in den.
- Ska texten fortfarande vara markerad?
- Ja. Och så håller du in Ctrl. Och sen samtidigt trycker du på C.
- C? Som i vanlig bokstav?
- Ja.
- Nu!!
- Bara för att vi ska vara säkra så testar vi en gång till.

Förklarar igen.

- Bra. Nu är texten kopierad. Nu går du tillbaka till matbloggssajten.
- Hur ska jag hitta den nu då?
- ??! Sidan är väl uppe?! Gå till sidan bara!
- ÅÅÅÅÅÅÅh fnys. Morr.

Väntar ett tag på att han ska hitta den igen.

- Ja, nu.
- Okej. Då trycker du i meddelanderutan så att markören hamnar där.
- Ska jag hålla in Ctrl?
- Nej. Bara tryck där och sen håll inne Ctrl och tryck V istället.
- NU FUNKAR DET! Ska bara fylla i de andra fälten igen.

Det gick relativt smärtfritt tycker jag.

- Bra! Då trycker du "skicka".
- Men det går inte! Där är ingen skickaknapp!
- Jo, en grön??
- NEJ! Jag säger ju att det inte går, skitsida!
- Men om du scrollar ner då?
- ??????????!!??
- Alltså.. Hmm. Om du tittar uppe i det översta hörnet, så är där ju ett kryss. Det du använder om du vill stänga ner sidan.
- Ska jag trycka på det?
- NEJ. Tryck på den knappen bredvid så att sidan maximeras.

Detta här tog ett tag att förklara.

- Ja! Nu är där en knapp det står skicka på! Den var där inte innan.
- Nej. Tryck skicka nu.
- OJ! Nu försvann allt!!
- Tack för din röst pappa!


Pust.


Pappa & Signe (som inte har ont i benet längre).

Kommentarer
Postat av: Sandra

Nästa gång du ska försöka hjälpa någon med dator över telefon, gör inte det! testa istället: http://teamviewer.com/sv/index.aspx . där kan man "ta över muspekaren" på till exempel din pappas dator. Dvs du styr den datorn som om du satt vid datorn själv samtidigt som din pappa kan se vad du gör. Man behöver inte ladda ner något program heller =)

2010-09-25 @ 18:20:07
URL: http://sandralander.blogg.se/
Postat av: Malinsormlind.se

Det här var det roligaste som jag har läst på länge. Jag har liknande samtal med min far varenda dag. Och nu har han köpt en iphone. Håll i hatten. :P

2010-09-29 @ 22:13:31
URL: http://malinsormlind.se
Postat av: Karin

Haha, klockrent :D



Jättesöt hund!

2010-10-03 @ 20:42:57
URL: http://mysterycity.blogg.se/
Postat av: Jessica

HAHA, så jävla skön! Låter exakt likadant när jag ska lära morsan något. Fast hon är mer "Hur startar jag datorn?"-nivån .. Eller, kanske lite bättre nu, haha!

2010-10-13 @ 20:39:37
URL: http://dekallarmigjessica.blogg.se/
Postat av: Dessidessan

CLOCKERS!! Härligt skratt, känner så igen det när jag skall förklara något för min mummo.. :P

2010-10-20 @ 17:31:58
URL: http://dessidessan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0