Pepparstek (Sous Vide) med bea och potatis.

Tillagar man maten sous vide ska det tydligen bli någon form av smaksensation och "perfekt" tillagat så det måste ju provas. Googlat och googlat efter tips på hur jag skulle kunna laga maten sous vide (säger man ens så?) eftersom jag aldrig har hört talas om det förrän jag blev tipsad om det för ett tag sedan. Men det var ju helt omöjligt att hitta tydliga tips så det var bara att testa sig fram!

Vad jag snappade upp under min research var att:
1. Maten måste vara vakuumförpackad.
2. Det är väldigt viktigt att det ska vara "rätt" temperatur (vilken denna är har jag ingen aning om, men det spelar ändå inte så stor roll eftersom jag inte vet vad det är för temperatur i kaffekokaren).
3. Det är typ farligt om de övre punkterna inte följs så jag rekommenderar att du ej ska prova om du inte har någon koll på ovanstående punkter.

Detta var mitt första försök, är faktiskt rätt nöjd ändå, dock kan det nog bli bättre då jag nog inte kan påstå att det blev en "perfekt" tillagad biff.



Tid
Cirka fem timmar.

Ingredienser
Biff sous vide
Pepparstek
Vitlök
Smör
Fryspåsar
Dammsugare
Ev. creme brulée brännare

Bearnaisesås
2 äggulor
200 g smör
Dragon
1½-2 tsk vitvinsvinäger
1 msk vatten
Salt
Ev. chilipeppar
Inget vin

Potatis
Salt
Lite grönt

Gör så här
Vi börjar med potatisen. Lägg potatis i kannan, salt i tratten och häll vatten i bryggaren. Det tog ungefär 2½ timme att få potatisarna genomkokta denna gången men det är olika varje gång. Känn efter då och då med en sticka och byt vatten typ en gång i timmen. Slå av vattnet och lägg potatisarna i en skål. Täck över med folie. Skölj av kannan.


Koka potatisen.

Och nu till bean. Smält smöret, det tar cirka 20 minuter. Häll av detta i en skål och låt det vita i smöret sjunka till botten. Skölj ur kannan.


Smält en massa smör.

Kläck äggen och i med äggulorna i kannan tillsammans med en skvätt vinäger. Ta lite vatten i bryggaren och låt det brygga genom. Vispa om hela tiden så att inte äggen blir som äggröra. Det ska vispas ganska hårt, som lätt vispad vispgrädde.


Vispa! Ett tips här är att ta av "taket" på kaffekokaren så att det blir enklare att komma åt.

När det är klart kan smöret tillsättas. Ta förslagsvis en stor sked så att det vita inte hänger med ner tillsammans med resten av flottet, för det ska det inte. Tillsätt lite åt gången och vispa ordentligt mellan omgångarna.


Tillsätt smöret.

Smaka av med mer dragon, vinäger, salt och eventuellt chili. Det var faktiskt ganska lätt att få till en hyffsat bra smak och en bra konsistens på bean! Tills jag tillsatte vitt vin och råkade förstöra den lite. Så strunta i vinet. Häll även bean i en skål och täck den med folie om du vill avnjuta den varm.

Då var det dags för köttet! Blanda först smör och pressad vitlök till en röra. Bre detta på köttet. Nu ska detta läggas i påsar och vakuumförpackas. Har du ingen vakuummaskin hemma går det även bra (?) med en dammsugare och några fryspåsar. Har du förresten jättetur hittar du en fin vakuumpaketerad bit i affären, men det hade inte jag så fick göra så här. Stoppa in munstycket på dammsugaren i påsen med köttet och sätt på den. Snurra ihop påsen och förslut den så gott det går.


Vakuum(?)förpacka köttet. Fin kockmössa jag fick av Johan va? Tack kompis!


Som du ser bytte jag zip-it-påsen på första bilden till enklare fryspåsar.

Lägg påsen/påsarna i kannan och häll vatten i bryggaren. Jag lät det seda stå i drygt en timme men det blev lite för lång tid, hade nog räckt med tre kvart för en biff som var cirka 2 cm tjock. Stäng av kaffekokaren.


Koka köttet perfekt.

Klipp upp påsen och ta ut biffen. Eftersom den såg så tråkig ut dammade jag av Dans creme brulée brännare och gav den en fin stekyta.


Har du ingen brännare hemma så strunta i det bara. Dock kan det kanske vara bra att göra för att döda eventuella bakterier?

Servera biffen med potatisen, bearnaisesåsen och gärna med lite grönt!
Jättegott!


Foto: Dan Sörensen.

Kommentarer
Postat av: Daniel

Wynderbart!!!

2010-09-06 @ 23:44:13
URL: http://www.dearfriends.se
Postat av: Tina

Vilket engagemang! Om du jämför med en grillad/stekt biff, vilket var godast..? Väldigt nyfiken...! Kram Tina

2010-09-07 @ 09:25:30
URL: http://tinasjostedt.com
Postat av: Katja

Vi käkade samma kött i förrgår och det var ganska segt. Men får nog ändå säga att det var bättre än denna torra (dock osega) biff. Minskas "koktiden" bara tror jag den kommer bli betydligt bättre. Ska testa det nästa gång! Samt jobba något mer på vakuumförslutningen..



kraaam

2010-09-07 @ 10:00:29
URL: http://kaffekokarkokboken.blogg.se/
Postat av: @Receptomaten

Älskar din entusiasm och bilderna Dan tar!



Tips på en vakuumpump för hemmabruk som jag använder: http://receptomaten.blogspot.com/2010/02/vakuumforpackare-for-hemmabruk.html

2010-09-07 @ 10:23:58
URL: http://receptomaten.blogspot.com
Postat av: Matpolisen

Kul text. Grejen är att det är ganska viktigt att det man tillagar görs på precis rätt temperatur. Det är inte så lite vetenskap bakom vilken som är exakt rätt temperatur, haha. Jag hade möjlighet att få prova en maskin för detta.

2010-09-07 @ 10:33:19
URL: http://matpolisen.wordpress.com
Postat av: Katja

Receptis - Den där grejen fungerar väl ungefär som bakstycket på min ballongpump, ska använda den när jag vakuumförpackar nästa gång..



Matpolisen - Äsch, hur petigt kan det vara? ;) Hur blev det i den där maskinen? Yummie?

2010-09-07 @ 13:19:16
URL: http://kaffekokarkokboken.blogg.se/
Postat av: Millah Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ

Hej =) Allt bra?

Är du tävlingsintresserad?



Jag har iaf igång massa tävlingar & det kommer in nya hela tin.



Var gärna med & tävla =)

--> http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Är du int intresserad så ber jag verkligen så hemskt mycket om ursäkt..



Ta hand om dig =) Kramar // Millah

2010-09-08 @ 12:39:15
URL: http://millahoman.blogg.se/
Postat av: Kaksmulan

Hej! Hittade dig via Kalasgott som varit så snäll och bloggat om oss.

Wow vad roligt!! Det är ju helt galet vad du kommit på mycket att laga i din kaffekokare. Helt underbart med galna idéer, me like ;D . Måste kanske rota fram min egen och testa lite av dina recept. Gillar idén att vacka med dammsugaren, och din kockmössa var ju ursnygg;)

2010-09-09 @ 16:40:01
URL: http://kaksmulan.se/
Postat av: Malin @ GMLT.se

Jag gillar verkligen det här! Haha, det här är mitt första besök på din blogg men absolut inte det sista!

2010-09-09 @ 22:36:51
URL: http://www.gmlt.se
Postat av: fifi

Haha, Blixa älskar att vara med på bild och struttar alltid lite extra så fort en kamera kommer fram! Men jag tycker att Iggy gör sig ritkigt bra på bild!

2010-09-10 @ 10:50:24
URL: http://fififantastic.blogspot.com
Postat av: Maja

Jag har faktikst ett recept till dig!

De ju lite halv fabrikat sådär men de går ju lösa... ja alltså att man gör en egen mer avancerad sås. I vilket fall.



Needed:

Bacon

Paprika

Pasta (jag föredrar spaghetti)

Sös - jag körde på kelda ostsås.



Skär upp paprikan i "stavar" (eller tärna den de kan säkert va gott de med)

Stek baconet, lägg på ett papper så allt räligt fett försvinner.

Lägg paprika i stekpannan (bryggaren) och häll på såsen. Rör runt tills de varmt och har mummat till sig (älska de uttrycket).

Släng ner baconet och blanda runt lite till.



Serveras med pasta. omnomnom!



Så finns där ju orginal varianten

Skit i baconet och pastan och använd tortellini istället. (färsk är väl smart då... kortare koktid?)

Här används även kelda Chili sås men de fanns inte på Netto... men som sagt ostsås funkar.



Sådär 2 väldigt enkla och student mässiga recept...

kanske inte riktigt iklass med Sous Vide... men gott!



2010-09-12 @ 13:04:44
Postat av: Alma

Hejsan!

Fin läsning och inspirerande blogg!

Kika gärna in på min om du har lust...

Ha en fin dag!

Kram

2010-09-12 @ 14:55:53
URL: http://almatranar.blogspot.com
Postat av: johan andrén

haha vilken cpblog,... haha! bästa humorbloggen :D

2010-09-13 @ 20:52:27
URL: http://www.nihilisten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0