Kaffekokarstekta bläckfiskspett.

Nu är jag med i en tävling! Jag tänker minsann försöka att bli "Årets Tapaskreatör 2010", tänk va coolt att få bli det va? Det är Concealed Wines som anordnar tävlingen där man ska tillaga en tapasrätt som passar finfint till vinet Van Loveren Chardonnay 2009. Bläckfisk är roligt tycker jag så det får bli huvudingrediensen i mitt bidrag.

Rösta på mina Bläckfiskspett här! Och inte någon fjuttröst utan rösta i "Ett mästerverk"-rutan.




Tid
Ca 1h 45min

Ingredienser


Bläckfiskspett (2 st)

1 liten bläckfisk
Halloumi
1 liten röd lök
2 räkor
Citronsalt
Peppar
Grillspett i trä

Vitlökssmör
Smör
Vitlök

Chilisås med apelsintouch

½ pressad vitlök
Olivolja
Knappt en halv pressad apelsin
Rivet apelsinskal
Chilisås
Ketchup
En skvätt sweet chilisås
Salt
Peppar
Chilipeppar

Garnering
Salladsblad
Apelsinklyfta
Rivet apelsinskal

Gör så här
Dra loss huvudet på bläckfisken genom att dra i bläckfiskarmarna. Då följer lite inälvor med ut. Slölj bläckfisktoppen och töm den ordentligt på brosk och gegg. Dra av skinnet. Jag använde mig bara av ovandelen på bläckfisken eftersom jag tycker bläckfiskarmar är lite räligt. Skär man bort ögonen går det säkert bra att använda benen med. Armar? Ben? Vad är det!? Armar och ben?! I alla fall.. Dela bläckfisken i små bitar. Trä en bit på bläckfisk grillspettet, sen en lökbit och sen en bit halloumi. Börja om med en bläckfiskbit, sen lökbit och sen halloumi. Upprepa tills spettet nästan är fullt. Toppa med en räka.

Sätt på kaffekokaren. Blanda smör med önskad mängd vitlök och lägg en klick av detta direkt på plattan. Placera bläckfiskspetten på plattan när smöret är smält och stek tills de blivit gyllenbruna. Det tog drygt en timme för mig men det beror ju på hur stora bitarna på spettet är. Rotera spettet då och då så det får en jämn och fin färg. Krydda.

Under tiden bläckfiskspetten steks kan såsen förberedas. Bara blanda alla ingredienser men spara lite av det rivna skalet för garnering. Smaka av med salt, peppar och chilipeppar.

Servera spetten med en klick av såsen. Garnera med lite grönt, en apelsinklyfta och lite rivet apelsinskal! Avnjutes bäst med ett glas Van Loveren Chardonnay 2009. Stäng av kaffekokaren.
Jättegott!


Steka bläckfiskspett.

Foto: Dan Sörensen.


Amen rösta då!
Tack.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0