Palt!

Kom tillbaka från semestern inatt. För att inte deppa ihop totalt här hemma bestämde jag mig för att bjuda på kaffekokarkokt palt här hemma idag, trots att Dan var väldigt skeptisk. Jag har aldrig smakat, gjort eller en sett palt, men har länge varit sugen på att smaka (och framförallt tillaga) det för jag tyckte det lät som en skoj rätt. Kommer nog inte bli sugen på att smaka det igen på ett tag, men kan absolut laga det igen om någon där ute tycker att det är gött!



Tid
Ca 2 timmar

Ingredienser
15 ganska små, mjöliga, finrivna potatisar (300 g - 400 g)
1 dl kornmjöl
0,75 dl mjöl
Ett par, tre skivor rimmat fläsk
0,5 tsk salt + salt till kokvattnet
Lingonsylt
Smör

Gör så här
Skala potatisen och finriv den (akta fingrarna!). Efter en dialektmiss mig och Dan emellan råkade jag grovriva min. Jag tyckte han sa att på den sidan rivjärnet "råriver" man och på den andra sidan "finriver" man. Eftersom potatisen ju var rå när jag rev den antog jag att den skulle rivas på den sidan (ja, jag fattar nu att det faktiskt låter jättekorkat). Han sa visst "grovriver" men jag förmodar att potatisen med fördel ska finrivas. Fast att den är rå.

Iiiiiiiiiallafall! Blanda potatisen med salt och mjöl och gegga ihop det. Ett tips är att ha vattniga händer så det inte blir så himla kletigt. Gör smeten till ca 5 stycken bollar och platta till dem. Skiva fläsket till små fyrkanter och tillsätt en liten fläskhög i mitten av den tillplattade paltbollen. Vänd sedan över degen så att fläsket försluts.

Lägg salt i filtertratten och häll vatten i bryggaren. När vattnet bryggts genom så lägg försiktigt ner paltarna i kannan och låt stå i drygt en timme.

Häll av vattnet och placera paltarna på en tallrik. Servera med lingonsylt och en stor klick smör!
Jättegott (men räcker med en liten tugga, misstänker det finns en anledning till uttrycket paltkoma)!


Grovriv Finriv potatisen.


Gegga ihop grejset.


Det är minsann ganska klurigt att göra palt!


Perfekta paltar!


Koka paltarna.


Foto: Dan Sörensen.


Kommentarer
Postat av: Fifi

Nomnomnom!

Jag har aldrig gjort palt, men kroppkakor har jag gjort en gång, det var kul!

2010-07-08 @ 14:52:26
URL: http://fififantastic.blogspot.com
Postat av: bella

Hej du!



Super fina bilder, vad för kamera använder ni? Ska köpa en nu och vill verkligen ha e bra en!



Tack för svar! bella!

2010-08-10 @ 15:38:50
Postat av: Victoria

Underhållande inlägg! Men som paltälskare är man ju glad att man slipper bli bjuden på middag hos dig!

2012-09-05 @ 09:16:24
URL: http://www.prinsessanpaarten.se/
Postat av: Anki

Äsch det ska vara äkta hemmagjorda pite paltar ;) Utan kaffekokare samt vanligt mjöl..Eller rätt recept ;)


/Pitebo

2012-09-05 @ 09:20:22
URL: http://www.mammaanki.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0