Kaffekokarkokt kokkaffe

Att brygga kaffe i en kaffebryggare kanske inte är så konstigt. Läs om hur du kan göra det i receptet här. Men att det finns något som heter kokkaffe var en ny upptäckt för mig (kanske för att jag inte direkt är någon högkonsument av kaffe) så var ju tvungen att testa även det i kaffebryggaren. Det funkade jättebra! Så här gör du:



Tid
Ca 45 minuter

Ingredienser
Ca 4 koppar

12 msk kokkaffe
8 dl vatten
Ev. möjlk, grädde och/eller socker eller andra sötningsmedel

Gör så här
Mät upp kokkaffet och lägg detta i kannan, samt vatten i bryggaren. Sätt på kaffekokaren. Låt vattnet bryggas genom, rör sedan om och låt stå tills allt kaffet har sjunkit till botten. Jag lät det stå sisådär 30 minuter ungefär. Häll upp kaffet i en kopp. Servera det svart eller med mjölk, grädde och/eller socker. Stäng av kaffekokaren.
Jättegott!


Låt kaffet sjunka till botten.

Foto: Dan Sörensen.

Kommentarer
Postat av: Robert Aug

Det är ju inte klokt vad många användningsområden kaffekokaren har! Att man till och med kan koka kaffe på den är nog det konstigaste jag hört! :-P



Sommarpuss

2010-07-28 @ 14:06:41
URL: http://blog.robertaug.com
Postat av: Johan Eckman

Kokkaffe ska man dock göra i kastrull på spisen. Eller? Kaffebryggarkaffe heter ju bryggkaffe.

2010-07-28 @ 22:14:41
URL: http://www.johaneckman.se
Postat av: loria

Kokkaffe ska helst göras på tranga kök... och, där tar det inte så lång tid. :)

2010-08-01 @ 19:57:35
URL: http://loria.se
Postat av: sören fodenius

Nja..det där "kaffet" duger nog bättre till att ta bort gammal målarfärg med...

Kokkaffe ska tillredas i kaffepanna, i vilken vatten tillsammans med kokkaffe får, nästan, koka upp..Aldrig riktigt koka, utan sjuda. Därefter dra i fem minuter.

Kokkaffet är grövre och ljusare rostat. Passar inte i en bryggare.

Där ska det vara som namnet väl antyder, bryggkaffe.

vattentemp. 92-96 grader. Max 5-6 min. bryggtid.

2010-12-25 @ 09:44:11
Postat av: Katten

Sören - Och mat "ska" tillredas på spis. Välkommen till min blogg Kaffekokarkokboken - Ett experiment i kokkonst.

2010-12-25 @ 11:08:30
URL: http://kaffekokarkokboken.blogg.se/
Postat av: Mattias

Det var det mest omständiga sätt att koka kaffe på. Kokkaffe kokas på en vanlig platta och givetvis i en riktig kaffepanna av rostfritt stål. Herregud

2011-06-21 @ 10:32:57
Postat av: Katja

Mattias - VA!? MENAR DU ATT DET GÅR SNABBARE PÅ ETT ANNAT SÄTT!?!? DÅ KANSKE DET GÅR ATT LAGA MAT SNABBARE ÄN PÅ KAFFEKOKAREN!? MIN VÄRLD FALLER SAMMAN, VAD HÅLLER JAG PÅ MED!!?!?!?!?



OMG JAG MÅSTE RINGA OCH SÄGA TILL VÅRT BOKFÖRLAG ATT KAFFEKOKARMATLAGNING ÄR EN OMSTÄNDIG MATLAGNINGSFORM, VI FÅR NOG STÄLLA IN BOKRELEASEN!



FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN!!!!!!!!!!!

2011-06-21 @ 12:14:33
URL: http://kaffekokarkokboken.blogg.se/
Postat av: Dan - Kaffekokarkokboksfotograf

Och vad är det för skitkaffe jag druckit den senaste tiden nu då!? Ser du inte att kokkaffe ska göras i EN RIKTIG KAFFEPANNA AV ROSTFRITT STÅL!!! Vi får prata om det här när jag kommer hem!

2011-06-21 @ 12:20:31
URL: http://www.dansorensen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0