Pocherat ägg på icke hembakat toastbröd med mycket svartpeppar på.

Gittos mat är ju en grym matblogg som ni alla vet och självklart följer jag henne även på twitter (här kan ni följa mig). Idag kom en intressant Tweet (om det nu heter så, inte riktigt lärt mig twitterspråket än) där hon skrivit:
Pocherat ägg på hembakt toastbröd med mycket svartpeppar på. Vardagslyx...

Här kommer kaffekokarvarianten!

Tack margitrichert för tips!



Tid
Ca 15-25 minuter

Ingredienser
1 ägg
Lite vatten
Lite vinäger
1 skiva bröd (tyvärr inte hembakat)
Peppar

Gör så här
Häll vatten i bryggaren och sedan en skvätt vinäger i kannan. Sätt på kaffekokaren. Kläck ägget i en kopp. Ta av kannan när vattnet runnit genom och häll försiktigt ägget i vattnet. Sätt tillbaka kannan. Låt ägget ligga i ungefär 8 minuter. Det ser skitcoolt ut. Lyft sedan upp ägget med en stor slev. Vill man ha det på en macka går det att rosta snabbt direkt på plattan, fem minuter på varje sidan. Peppra ordentligt. Servera.
Jättegott!


Koka vatten med vinäger. Kläck ägg i kopp.


Häll försiktigt ägg i kanna och säg högt: WOOOW!


Hiva upp grejset.


Rosta bröd.


Mycket nöjd med resultatet trots min reservkaffekokare.



Och för att få bli medlem på matbloggar.com måste man länka dit. Så här kommer en liden länk: www.matbloggar.com


Kommentarer
Postat av: gitto

Bara glad att stå till tjänst! Ser så gott ut att jag blir sugen på ett ägg till. Är det för sent att äta lunch nu?

2010-01-26 @ 13:48:56
URL: http://gittosmat.taffel.se
Postat av: katja

Näe, det tror jag inte. Detta var min frukost..

2010-01-26 @ 13:53:12
URL: http://kaffekokarkokboken.blogg.se/
Postat av: gitto

Hehe, jag skippade faktiskt ett extra ägg och åt lite knäckebröd i stället. Men kanske till frulle i morgon?



För övrigt är det väldigt trevligt att bli kallad "grym", det boostar egot en lite småseg tisdag. Själv tycker jag att kaffekokarkokboken är helt underbar och rolig! Har läst den nästan sen starten och fattar inte varför jag aldrig kommenterat.

Min baliga lathet, misstänker jag.

2010-01-26 @ 15:45:28
URL: http://gittosmat.taffel.se
Postat av: gitto

ehm, balig betyder alltså vanlig på gittos slarvspråk.

2010-01-26 @ 15:49:09
URL: http://gittosmat.taffel.se
Postat av: I Nadjas kök

Haha, vad mycket skoj du har med kaffebryggaren! Var får du alla idéer ifrån?

2010-01-27 @ 14:35:49
URL: http://www.nadjaskitchen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0