Kaffekokarlagad grönsaksnudelwok med sötsur sås

Imorgon ska jag laga mat i radio K103. Eftersom det är en radiostation som riktar sig till studenter ska jag göra en nudelrätt. Kom fram till att jag ska göra en grönsaksnudelwok med sötsur sås. Det är ju enkelt tänkte jag. OCH billigt! Det är bra när man är student och pank (eller kaffekokarkock och pank).

Koka nudlar, kannsteka grönsaker och sen bara röra ihop en sötsur sås alltså. Eftersom jag inte gjort sötsur sås någon gång innan ville jag provlaga den här hemma nu ikväll. Den blev inte så bra, dock ätbar. Fick göra om såsen för att försöka få den att bli godare tills imorgon. Och sen fick jag göra om såsen ytterligare en gång. Jag har försökt få till en god sötsur sås alldeles för länge nu.

Hur gör man sötsur sås??! Detta var ju inte alls enkelt.



Tid
1½ - 2 timmar

Ingredienser
1 burk sötsur sås
1 paket nudlar
1 grönsaksbuljongtärning
1 liten morot
1 näve sockerärtor
1 näve broccoli
1 liten gul lök
1 näve vattenkastanjer
Ananas
Cashewnötter
Olja

Sötsur sås
Oklart hur denna smakar egentligen. För att slippa släpa med mig alldeles för mycket till radion har jag förberett en (vad jag tror smakar helt okej) sås. Men den måste spädas ut med vatten och det får jag smaka av imorgon.
1 dl passerade tomater
1 tsk vinäger
5 msk apelsin/ananasjuice
2 msk ananasjuice eftersom apelsin/ananasjuicen smakade alldeles för surt av apelsinen (och vinägern)
Liiite krossad vitlök
2 tsk tomatpuré
1-2 msk honung (jag gillar väldigt söt mat, smaka av så det inte blir för sliskigt)
1 nypa socker
4 msk ketchup
1½ dl (???) vatten (detta får undersökas imorgon i radion)
Peppar
Chilipulver
Salt

Gör så här
Häll vatten i bryggaren, buljongtärning i tratten, en skvätt olja och nudlar i kannan. Sätt på kaffekokaren. Låt det stå i ca 15 minuter. Häll av vattnet och sen nudlarna på en tallrik.

Häll olja i kannan och låt stå i 15 minuter. Skiva broccolin, hacka löken och strimla moroten. Lägg ner detta i kannan tillsammans med sockerärtorna och kannstek i 30 minuter. Under tiden kan den sötsura såsen förberedas. Allting (inte vattnet) ska bara ner i en skål och röras ihop. Smaka av med jämna mellanrum så följ inte mitt recept till punkt och pricka kanske. Häll sedan detta i kannan tillsammans med grönsakerna och i med vattnet i bryggaren. Rör om när det bryggts genom och krydda med salt, ganska mycket peppar och chilipeppar. Tillsätt vattenkastanjerna och ananasbitar efter 15 minuter, värm sedan ytterligare i 15 minuter. Slå över detta sedan på nudlarna och toppa med cashewnötter. Stäng av kaffekokaren.
Jättegott (hoppas jag..)!


Som ni kanske märker tar detta längre tid än en timme (så lång tid jag ska vara i programmet). Jag tror detta kan lösa sig genom att jag hackat, strimlat och försökt få till en del av såsen här hemma. Grönsakerna får bli lite al dente med, fast det tycker jag bara är gött!


Förbered.


Koka nudlarna.


Koka sötsur sås.

Foto: Dan Sörensen.

Kommentarer
Postat av: Fia

Mmm...det där låter gott! Jag älskar nudlar (trots att studenttiden innehöll ganska mkt sånt) och mina barn tackar inte heller nej :-)



Jag har en enorm samling asiatiska recept varav ett på söt-sur sås (som jag inte har testat än), men när jag läser detta så inser jag att jag måste försöka koka ihop en laddning sås! Och imorgon blir det snickers...

2010-04-16 @ 07:39:48
URL: http://www.dulcisvita.se/bubbel/
Postat av: Lorissa

sv: Tack snälla du :D



Vad händer ikväll då?

2010-04-16 @ 11:29:23
URL: http://lorissalovebomb.blogg.se/
Postat av: Lorissa

och angående kakorna: så länge smeten har en chans att smälta så borde dem gå att tillaga på valfritt sätt, så det borde gå att göra kaffekokarvariant :D

2010-04-16 @ 11:30:51
URL: http://lorissalovebomb.blogg.se/
Postat av: Josefine

Hej jag måste bara fråga vart du har köpt dom där söta tallrikarna?

2010-04-22 @ 14:01:38
URL: http://josefinegadle.blogg.se/
Postat av: Robert Aug

Ser underbart ut. blev hungrig när jag såg det.

2010-04-22 @ 14:41:13
URL: http://blog.robertaug.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0