Äggsperiment 2 - Kaffekokarkokta ägg.

Kan man koka ägg i kaffekokaren?



Detta undrade min käre bror när han var på besök. Eftersom jag inte hade någon aning om detta slängde jag i ett par ägg i kokaren direkt när jag kom hem. Min bror tipsade mig att man kan märka skillnad på om ett ägg är rått eller kokt genom att snurra det. Snurrar det långsamt är det rått. Eller var det tvärtom? Ett av äggen snurrade i alla fall långsamt, det andra snabbt. Svaret är alltså, JA! Man kan även koka ägg i kaffekokaren. Första gången hade jag det i kokaren i en timme och 20 minuter. Då blev det hårdkokt. När jag testade att plocka upp ägget redan efter femtio minuter var det fortfarande ganska hårdkokt. Efter en halvtimme är det blaskigt, fast inte löskokt. Jag har alltså kommit på det första omöjliga (?) att göra i en kaffekokare. Det Löskokta Ägget.

Jättekaffekokarhårdkokt ägg: 1h 20 min
Ganskakaffekokarhårdkokt ägg: 50 min
Kaffekokarblaskigtkokt ägg: 30 min
Kaffekokarlöskokt ägg: Omöjligt


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0