KaffekokarKatjas favoritrecept!

Nu har jag lagat all min mat i kaffekokaren i en herrans massa månader. Sitter och kollar genom alla recept och tänkte välja ut mina topp 3.

Vi börjar med det sämsta av det bästa. På plats nummer 3 har vi:

Gulasch á la Pinky!

Jag har fått ett recept av Jessica, världsmästaren i longdriving, som hon har valt att kalla Gulasch á la Pinky.




Tid
Ca 4 timmar

Ingredienser

1 gul lök
2 klyftor vitlök
1 röd paprika
3 st färskpotatisar, råa
100 g nötfärs
2 tsk paprikapulver
1 1/2 tsk mejram
1 1/2 tsk kummin
2 msk tomatpuré
1 burk krossade tomater
4 dl vatten
1 kycklingbuljongtärning
Cremefraiche

Gör så här
Stek nötfärsen på plattan i 30 minuter, den behöver inte vara genomstekt. Hacka lök, vitlök, paprika och potatis i passande storlek och förkoka potatisen i 20 minuter. Fyll kannan med vatten tomatpuré och krossade tomater, tillsätt buljongtärningar när det börjar bli varmt. Detta tar ungefär 45 minuter. Tillsätt resten av kryddorna. Låt stå och puttra i två timmar eller tills potatisen blivit tillräckligt mjuk. Blanda cremefraiche med vitlöksklyftor, för att sedan ha i den färdiga soppan. Servera med en bit bröd om så önskas.
Jättegott!

Tack Jessica!




































Inte riktigt det godaste men det näst godaste receptet följer här, oh så smarrigt!

KaffekokarKatjas Favoritwraps.




Tid
Ca 2 timmar

Ingredienser
200 g nötfärs
Smör
Tortillas
Santa Marias Nacho Rolls med chilismak
½ påse Santa Marias Tacokrydda
Gurka
Paprika
Gräddfil
Santa Marias goda Tropical salsa
Ketchup
Majs
1/4 dl vatten

Gör så här
Bryn smör direkt på plattan. Lägg på nötfärsen och låt ligga i cirka 45 minuter eller tills det blivit gyllenbrunt. Eftersom jag nu har två kaffekokare kanske personer med en kaffekokare får steka i omgångar. Under tiden kan önskade tillbehör hackas/förberedas. Placera sedan köttet i kannan, häll på kryddor och vatten i bryggaren. Låt puttra i 20 minuter.  Lägg alla smarriga saker på tortillan och vik ihop den och njuuut! Servera tillsammans med Nacho Rolls!
Superduperjättegott!!









Vinnaren i denna ärofyllda tävling är det superenkla och fantastiskt goda receptet nedan:

Vaniljglass med VÄRLDENS godaste kaffekokarkokta chokladsås



Tid
Ca 30 min

Ingredienser
Vaniljglass
175g mörk blockchoklad (minst 50% kakao)
1 1/2 dl vispgrädde
Physalis
Sprutgrädde

Gör så här
Det bästa till sist! Häll grädde i kannan och bryt ner blockchokladen. Låt stå i 30 minuter. Servera kanske med glass och sprutgrädde. Dekorera med physalis. Egentligen blir chokladsåsen så god att den kan ätas som den är, utan tillbehör!
Jätteenkelt och superdupergott!



Kommentarer
Postat av: Joni

När ska du bjuda mig på chokladsås?

2009-11-10 @ 08:06:48
URL: http://eneberg.blogspot.com
Postat av: johanna

Efterrätten ser helt galet god ut! Men om jag förstått det hela rätt då fungerrar kaffeplattan som spis, eller? Himla finurligt! Tyvärr har nog inte vår kaffekokare här hemma den finessen. Är inget fan av matlagning, bakning däremot är min kopp te, men jag tror bestämt att kaffekokarmatlagning slår vanlig matlagning med elefantlängder!

2009-11-14 @ 10:35:49
URL: http://gudjonsdottir.blogg.se/
Postat av: katja

ja det blir som en väldigt trög spis. ett vändstekt ägg tar ungefär en timme! bakning är lite synd att det inte fungerar bara. eller jag har inte kommit på hur jag ska göra i alla fall!



jag är inte heller ett fan av vanlig matlagning..

2009-11-15 @ 17:53:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0