Kaffekokaren vs Brödrosten.

Det är många som tipsat mig om att man kan tillaga fiskpinnar i brödrosten. Jag testade denna matlagningsmetoden och jämförde med min gamla hederliga kaffekokarmatlagningsmetod.

Utmanaren

En brödrost från OBH Nordica

Maträtten


Originalfiskpinnar från Findus



Jag har delat in tävlingen i lite olika kategorier som är:

Kapacitet
Brödrost: Det går säkert i tio stycken fiskpinnar åt gången!
Kaffekokare: Tre hela, fyra om man pillar sönder en och pusslar ut dom i hörnen.
Vinnare: Brödrosten

Knisprighet
Brödrost: Blir snarare krispigt än knisprigt. Alltså torrkrisprigt och inte flottknisprigt.
Kaffekokare: Flottknisprigt.
Vinnare: Kaffekokaren

Enkelhet
Brödrost: Till en första början kan man tro att brödrosten skulle vara en klar vinnare här, men icke. Fiskpinnarna tycks ha en förmåga att trilla in i olämpliga vrår i brödrosten som ger katastrofala konsekvenser.
Kaffekokare: Lika lätt som att steka i en vanlig stekpanna!
Vinnare: Kaffekokaren

Säkerhet
Brödrost: Skitfarligt ju. Man lärde sig ju redan som barn att inte stoppa främmande saker i brödrosten. Räknas inte en fiskpinne som en främmande sak i en brödrost räknas garanterat verktygen man måste fiska upp fiskpinnarna med som främmande.
Kaffekokaren: Till och med säkrare än vanlig matlagning eftersom det inte blir särskilt varmt.
Vinnare: Helt klart kaffekokaren

Rengöring
Brödrost: Det ligger söndersmulade fiskpinnar i hela brödrosten som inte går bort. Brödet kommer förmodligen att smaka fisk i veckor framöver.
Kaffekokare: Lite meckigt precis som med all matlagning i kaffekokaren men det går helt okej ändå.
Vinnare: Kaffekokaren

Servering
Brödrost:


Kaffekokare:

Vinnare: Kaffekokaren

Tid
Brödrost: Maxar man brödrosten går det fort. Ja, ungefär ganska så exakt lika lång tid som att rosta mackor.
Kaffekokare: En halvtimme.
Vinnare: Brödrosten

Resultat

Ganska otippat tar kaffekokaren hem segern. Eller otippat just i tävlingen "Tillaga fiskpinnar" (hur mycket annat än fiskpinnar och bröd kan man egentligen laga i en brödrost?!). Ja, det blev 4-2 till kaffekokaren som enligt mig tog hem poängen i de viktigaste kategorierna dessutom!


Segraren

Min gamla kaffekokare från Melitta!

Kommentarer
Postat av: Leif

Jag har alltid tänkt på falukorv och blodpudding som de givna sakerna för brödrosts-matlagning.

Det är mest ovilja mot råvarorna som stoppat mig från att prova.



/L

2009-12-01 @ 20:57:44
URL: http://leifsmat.blogspot.com
Postat av: katja

aaaah!! jag gillar dina förslag! detta kommer att bli en följetång känner jag.

2009-12-01 @ 21:41:16
Postat av: idaröd

kan man inte lägga fiskpinnarna i smörpapper i brdörosten? Då förhindrarman att de trillar ner på dumma ställen åsså måste de jui bli lättare att fiska upp? Om man spejar7penslar på lite fett på fiskpinnarna innan måste de ju bli knispigare.

Har försökt tänka ut andra saker man kan köra i brödrosten. Det mesta som har rätt form borde ju gå bra. Borde vara bra till att rosta div grönsaker tex.

2009-12-03 @ 15:21:04
Postat av: katten

fast blir det inte fusk om man använder sig av smörpapper?? det kan jag tycka. eller?

2009-12-03 @ 15:23:33
Postat av: HannaFindus

Ojojoj! Detta gick ju seriöst till och du ägde ut brödrosten totalt! Congratz!

2010-03-14 @ 20:44:49
URL: http://hannafindus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0