Microvågsugnskokboken!

Ibland blir min statistikkurva helt tokig och flyger i taket. Detta hände igår igen. De andra gångerna har jag lyckats hitta anledningen till att det blir så. Men inte denna gången. Jag fann däremot en annan kul och intressant grej på Imsavimsas blogg..

Ett utdrag från en av kommentarerna där om mig och min blogg lyder;
"Men jag undrar om hon hört talas om mikrovågsugn..."


Det är ganska lustigt för att förutom min talang (?) i kaffekokarmatlagning har jag även de bästa microvågsugnstipsen!! Det ÄR sant! Min chef ringde mig häromdagen för att snacka lite eventjobb och även kaffekokarkokbok. Hon sa att hon inte var förvånad att jag skulle starta en sånhär knäpp matlagningsgrej eftersom hon hade sett mina microvågsugnsfärdigheter när vi var i Funäsdalen och jobbade.


Så nu mina vänner tänker jag bjuda på Kaffekokarkokbokskatjas (aka Microvågsugnskokbokskatjas) favoritmicrovågsugnschokladtips!

FAZERMINT - Ta en tallrik. Skala av det silvriga pappret på önskat antal FAZERMINTAR och lägg dessa på tallriken. Stoppa in i Micron på full effekt. De smälter på ca 30 sekunder. Ät med sked. Gott tillsammans med päron.

MARS/JAPP - I vanliga fall är inte detta något av mina favoritgodisar. Däremot blir de superdupermycket godare efter att man smält dom. Fast det bästa med att smälta MARS/JAPP är att de börjar bubbla som 17! Superstora blir dom! Så ta en tallrik. Skala MARS/JAPP. Lägg in en chokladkaka i micron och sätt igång den. Jag har inte dessa tiderna i huvudet men det finns ingen risk för att de kommer brännas ändå eftersom ni inte ska lämna micron nu. Ni måste ju se när de smälts och hur häftigt det ser ut. Ät sedan med sked.

RIESEN- Se FAZERMINT.

DAIM
- Åh.. Så gott.. Ta en tallrik! Skala DAIM. Lägg en kaka på tallriken och in i micron. DAIM tar lite över en minut att smälta. Ni får hålla koll för gränsen på bränd DAIM och perfekt DAIM är hårfin. Den ska bubbla litegrann. Ta sedan ut och är med sked. VARNING! DAIM blir toooookvarmt eftersom knäcken måste smälta ordentligt för bästa resultat. För att den inte ska hinna stelna måste man äta den när den fortfarande är ganska varm. Jag har därför utvecklat en speciell äta-DAIM-teknik. Detta är lite överkurs och svårt att ta via bloggen men ska försöka. Ta lite DAIM på sked och stoppa i munnen. I vanliga fall hade ni bränt er ordentligt i munnen men testa att andas in och ut en massa samtidigt som DAIM förtäres. Nej. Jag märker att det inte går att ta via bloggen. Det kan enbart läras ut IRL. Prova alltså INTE att smält DAIM innan jag lärt er tekniken. DAIM blir iaf ljuvlig smält.

BOUNTY
- Inte heller en favorit att äta "rå". BOUNTY är nog därför den, enligt mig, som förbättras mest (inte sagt att den blir allra godast). Lägg skalad BOUNTY på en tallrik och in med den i micron. Detta tar ungefär lika lång tid som alla de andra (förutom DAIM som som sagt behöver lite längre tid) att smälta. Ät med sked. M-m-mm.. Det blir som en bakelse!

Chokladbollar
- Ta en tallrik. Placera chokladbollen på tallrik och in med den i micron. Den smälter ganska fort beroende på storlek. När den krympt ihopa lite är den klar. Ät med sked. Det blir så in-i-bombens gott! Be gärna caféanställda att smälta bollarna i micron om ni beställer dessa ute.


Jag har provat att smälta typ all choklad i micron men dessa är favoriterna. Vilken är din favorit?


Ett annat tips jag måste ha med här fast det inte innehåller choklad:
SALAMI - Lägg tunna skivor salami på hushållspapper. Täck över med papper med och in i micron. De ska väl stå där nån minut. Tadaa! Nu har ni gjort salamichips!




Anledningen till att jag inte har en microvågsugn är för att då blir jag nog för lat och använder den istället för kaffekokaren. Och anledningen till att jag inte köper en såndär liten platta är för att då blir det tråkigt och precis som vanligt. Gillar ju inte att laga mat.

Kommentarer
Postat av: Imsa

Vad kul att du hittade mitt inlägg! Jag är en sån där konstig typ som inte äter socker så alla chokladtips får bli oprövade i mitt fall. Men salamichips låter jättegott, ska genast prova det!

2009-11-15 @ 22:14:20
URL: http://imsavimsa.blogspot.com
Postat av: katja

hoppas det smakar!!

2009-11-15 @ 22:32:37
Postat av: malin

jag vet varför svaret på statistikfrågan...den ganska kända bloggen moderniteter på modette tipsade om er :)

2009-11-15 @ 23:25:04
Postat av: Jonathan

Du kanske även ska passa på och tipsa om din favoritkvällsmat? Du vet, med sirap och majonnäs sådär...

2009-11-16 @ 08:23:24
URL: http://eneberg.blogspot.com
Postat av: katja

malin, oh, då var den gåtan löst!! ska kolla in sidan..



joni, sirap och smör JA.. men jag har väl ingen överdriven fascination för majonnäs?

2009-11-16 @ 09:57:55
Postat av: katten

malin, oh, då var den gåtan löst!! ska kolla in sidan..



joni, sirap och smör JA.. men jag har väl ingen överdriven fascination för majonnäs?

2009-11-16 @ 09:58:19
Postat av: Imsa

Salamichipsen blev helt ok, fast det doftar salami ännu i hela köket och då "grillade" vi ynka 4 skivor. Gott att knapra på med en öl till efter bastun!

2009-11-16 @ 20:00:36
URL: http://imsavimsa.blogspot.com
Postat av: cpmamman

Tack Katja.



Idag har jag skrattat sönder mina egna trumhinnor av din blogg.

2009-11-17 @ 09:51:01
URL: http://cpmamman.blogspot.com
Postat av: Pappa Kalle

Jag har precis hittat din blogg och hört om din revolutionerande matkonst. Så jag undrar (felaktigt här i mikroinlägget men det gör väl inget); Använder du aldrig filterdelen?



Jag tänker att man skulle kunna göra riktigt röjiga grytor med ett avkok. Man slänger i massa justa smaker i filtret och låter vattnet sakta rinna igenom. Typ.

Men det kanske du gör? Har inte hunnit gå igenom alla dina recept än.

2009-11-17 @ 11:04:01
URL: http://www.pappakalle.blogspot.com
Postat av: katten

imsa; man ska nog egentligen aldrig lyssna på mig när jag ger mina tips.. :)



cpmamman; jag vet egentligen inte om det är bra eller dåligt?!



pappa kalle; jag har använt filtertratten både till buljong och citron. Hmm. Och till kaffe nån gång. :) Kanske något annat med men jag kommer inte på för tillfället. Jag mottar gärna tips!

2009-11-17 @ 11:16:58
Postat av: cpmamman

Jomen det är mycket bra serru.



Fascinerande, imponerande och underhållande alltiett.

2009-11-17 @ 20:39:53
URL: http://cpmamman.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0