Kanelbullens dag... I år igen.

Då var det än en gång dags för kanelbullens dag. Facebook/twitter/bloggar översvämmas först med statusuppdateringar om att det bakas hej vilt där hemma för att sedan fyllas på med bilder på idiotlyckliga människor som posear glatt med sina nybakta kanelbullar. Som de mirakulöst lyckats få till även den här gången. "BÖÖÖÖH KOLLAAAHAHA JAG HAR GJORT EN KANELBULLLLLEEEE HAHAHA!!!! HÄR ÄR JAG OCH MIN KANELBULLLEEEE!!! HIIIHIHI VA FIINA VI ÄÄÄÄR TILLSAMMANS!!! SÅÅ FIIIIN MIN KANELBULLEEEE!!". Så ser det ut som människorna tänker när de sitter där, och ler från öra till öra, brevid sitt nybakta mästerverk. Kanelbullen.
 
Eftersom jag är en av dessa människor kommer här mitt bidrag till årets kanelbulledag. Kanelbulleplattan. Kanelbullepizza kanske är ett bättre namn? Äh. Jag vet inte.
 
 
Tid
2½-3 timmar
 
Ingredienser
Plattdeg/pizzadeg
1 pkt färdigdeg eller läs här (OBS! Denna deg är för magiska bullar)
 
Fyllning
Massa smör
Massa socker
Massa kanel
En del vaniljsocker
 
Gör så här
Läs på förpackningen och gör som där står. Sätt på kaffekokaren. Platta ut degen till en rund platta som matchar kaffekokarplattans storlek. Fläska på ordentligt med fyllning påna. Smält lite smör på plattan och lägg på kanelplattan/pizzan. Kaffekokarbakastek den i ca 20 minuter. Då har förhoppningsvis fyllningen smält in lite i plattan/pizzan så att plattan går alldeles utmärkt att vända utan att det blir för kladdigt. Kaffekokarbakastek den lite även på ovansidan så att den inte blir för degig där. Stäng av kaffekokaren.
 
Zappa ba: "TITTA FIIIN KANELPLATTA/PIZZA!"
 
Ja. Där var den! Kanelplattan/pizzan. Så får vi se vad jag hittar på nästa år. Här är andra varianter av kanelbullen som jag gjort tidigare:
 
Våffeltångsbakade kanelbullar görs på detta vis.

Även Iggy har kaffekokarbakat kanelbullar. Kan HON få till dem är det väl inget att vara så himla glad över?
 
Har tom bakat bullar i ugnen! De brändes.
 
Minikanelsnäckorna hittar du här. Där kan du även läsa om kaffekokarbakade semlepraliner.
 
"HÄR ÄR JAG MED MIN PRINSESSTÅRTA!!! FIIIN VA!!?" Denna bild har ju inte riktigt med dagen att göra. Men uttrycket och den stolta blicken är där. Och tårtan är fin.
 
Funkar även att toasta kanelbullar. Då blir de så här.
 
Jagr säkert en 200 000 andra recept på kanelbullar med. Men orka (hihi, det är ett sånt fett uttryck.).
 
Foto: Dan Sörensen.
 

Kommentarer
Postat av: Pernilla -Bli min jäst

Ha ha ha, du är så fiffig! :) Det galnaste var ju våffeltången, men kul! Tycker absolut du ska köpa våffeljärn och börja leka ;)

2012-12-08 @ 18:07:34
URL: http://bliminjast.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0