Skaldjursresan till Lysekil!

För ett par veckor sedan så fick jag åka iväg på en skaldjursresa tillsammans med ett gäng matbloggare och lite annat folk! Det var Västsvenska Turistrådet som ringde och bjöd med mig på trippen. Jag hade ingen koll alls på skaldjur men de berättade att tydligen är de bäst så här på hösten och jag blev så klart nyfiken på detta. Dessutom berättade de att vi skulle få åka på musselsafari och då var jag såld. Och så passade det bra att fly stan eftersom det var bombhot här i Göteborg.

Vi möttes upp på fredagen och for iväg i en minibuss till Lysekil och till den lyxiga restaurangen Gullmarsstrand där en femrättersmeny (!) väntade. På menyn stod skaldjursrätter jag aldrig hört talas om eller ens kunde uttala. Fast att det alltid är roligt att hänga med matbloggare som är så genuint intresserade av mat känner jag mig alltid lite felplacerad på ett lustigt sätt. För medan de berättade om vilka trender som kommer nu i matvärlden och pratade om detaljer i rätterna som serverades satt jag och flinade åt "krondillskummet" (tror jag det var) eftersom det såg ut precis som gräskattkräk. Men jeez va gott det var och vilken service dessutom. Servicen och personalen var något jag gick och fascinerat pratade om under hela resan - alla personerna vi mötte som jobbar i Lysekil älskar att jobba i Lysekil. Och det är inte så konstigt eftersom det är en väldigt mysig och charmig by på många sätt.


Det var bland annat glass till förrätt! Det är en ny mat-trend.

Efter den grymt goda middagen tog vi båten till hotell Strandflickorna där vi skulle övernatta. Detta hotellet är jättemysigt, alla rummen är inredda på olika sätt. Jag och Dan (som fick i uppdrag att följa med i egenskap av fotograf) fick "Håkan Hellström-rummet". Det hette egentligen något helt annat men det var inrett med en sjömanskostym och såg antagligen ut precis som Håkans sovrum.


På väg till SPA!

Tidigt på lördagsmorgonen skulle vi iväg på musselsafari och for iväg till Lysekils hamn. Två sköna snubbar vid namn Adrian och Lars stod där och väntade på oss i sin musselfiskarbåt. Vi fick lära os en massa saker om musslor och hur de odlas (visste du att det tar två år för en musselbebis att bli en vuxenmussla?) men mest imponerad var jag över de här två männen som var så engagerade att de fick mig att fundera på att byta karriär till musselodlare. Musslor visade sig dessutom vara en alldeles utomordentlig grej att kaffekokarlaga, men mer om det sen.


En äkta musselodlare.


Så här ser det ut hemma hos musslorna! Eller de bor där under bollarna alltså.


Musselbebisar.


Picnicdax med hemlagade muffins.

Efter att vi kommit i hamn igen blev det ett besök på Havets Hus. Där fick jag hålla i en krabba, mata fiskar och hålla i en sjögurka. Har du hållt i en sjögurka någon gång? Jag fick lite tvångstankar att jag ville krossa den (den kändes som en stressboll). Som tur var kunde jag motstå dessa.


Tävling - vilken fisk nappar först?

Och nu till det roligaste på hela resan! När vi skulle tävla på Lysekils torg. Det såg ganska roligt ut när vi kom dit för uppe på scenen var det två bord med stora kastruller och stekjärn, samt ett tomt bord. På det tomma bordet skulle jag och min kaffekokare stå. För kaffekokaren hade jag så klart med mig!

Tävlingen gick ut på att vi skulle delas in i tre lag och improvisera ihop en skaldjursrätt på scen. Jag var något nojig inför detta då jag aldrig lagat skaldjur och misstänkte jag skulle förgifta varenda kotte som smakade på min kaffekokarlagade skaldjursrätt. Tack gode Gud att Jonathan ville vara med i mitt lag. För medan jag stod som ett frågetecken och stirrade mig blind på alla främmande ingredienser som vi fick använda hade han full koll. Han är inte bara en riktigt duktig kock utan delar dessutom mitt intresse för annorlunda matlagningssätt (kolla in hans "lateral-kategori") och verkade inte vara ett dugg besvärad av att laga fiskochskaldjurssoppa i en kaffekokare. När jag såg hur Jonathan obekymrat köttade ner skaldjur och fisk i kaffekokaren var jag inte orolig längre - skaldjur verkar inte vara så känsliga att tillaga ändå!

Och juryns betyg... PERFEKT tillagat! Mästerskaldjurskocken i juryn var riktigt imponerad och hans kaffekokarmatlagningsskepsis byttes snabbt ut till något jag kanske till och med skulle kunna våga kalla för kaffekokarmatlagningsbeundran. Jag frågade om han inte ville anställa en ny kock till sin krog, men så impad var han dessvärre inte.


Fr.v. Jennie, Emma, Linnéa, Kinna, Konferencier, Jag (redo med en kanna i högsta hugg) och Jonathan.

Vi vann faktiskt tävlingen! Fast det gjorde de andra med. Alla hamnade som tur var på en delad förstaplats (för att slippa eventuella bloggbråk kanske?). De andra lagen bestod av alla matbloggsdrottningarna Kalasgott-Jennie och Mormors-Mat-Kinna i lag "längst till vänster" samt Emmas-Kök-Emma och Linnéas-Skafferi-Linnéa i "mittenlaget".

Kinna har ju varit med och haft hand om Matbloggspriset och hon sa flera, flera gånger i Lysekil att vi ju bara måste komma till Stockholm och mässan. Då var Kaffekokarkokboken inte ens nominerad så jag tänkte att fasiken vad hon tjatar, det är ändå en bit att åka. Men hon sa det nu på mässan att eftersom finalistplatserna skulle släppas efter denna helgen anade hon att jag låg bra till för en sådan. Förlåt att jag tyckte du var tjatig!

Okej, sluttjatat! Nu till receptet.


Kaffekokarlagad fiskochskaldjurssoppa med färska Lysekilsingredienser




Tid
40 minuter (sen var tävlingstiden ute)

Ingredienser
Musslor
Kräftor
Ett par olika sorters fisk som jag inte vet vad det var för några sorter
Grädde
Tomatpuré
Vin
Vitlök
Fänkål
Selleri
Lök
Skaldjursfond
Paprika
En Jonathan
Creme Fraiche
Rom
Peppar
Salt
Olja

Och säkert massa ingredienser jag glömt.

Gör så här
Häll olja i kannan. Kannstek grönsakerna en stund. Lägg musslorna i tratten och häll vatten i bryggaren. Tryck ner ett gäng kräftor och fisk i kannan med. Låt vattnet bryggas genom och sen i med grädde, tomatpuré, vin, en skvätt fond och till sist det perfekt kokta musselköttet från tratten. Låt Jonathan fixa allt så att att soppan blir utsökt. När soppan är det kan du klicka ner Creme Fraiche och toppa med rom. Garnera med en kräfta.
Jättegott!


Kaffebryggaren har nog aldrig kämpat så hårt - bra jobbat!


Tratten - optimal för musselkokning.


Håhå, vad bra det går!


Tusen tack Västsvenska Turistrådet för att jag fick följa med.

De andra bloggarnas inlägg hittar du här (hojta till om jag glömt något):
Mussel Safari at Lysekil - Jonathan
Kockbränsle - om tångkaviar med tångknäcke - Kinna
Musslor i vitt vin - Kinna
Lagade mat på scen i Lysekil - Kinna
Musselresan - Kinna
Skaldjurssoppa på Lysekils torg - Jennie
Skaldjursresan - Linnéa


Foto: Dan Sörensen via Västsvenska Turistrådet.

Kommentarer
Postat av: En Jonathan

Super post. Love the fact that I feature as an ingredient.

Postat av: Anna

Så himla häftigt! Jag skulle aldrig ens komma på tanken att laga mat i kaffekokaren - men varför inte? Har även läst om folk som lagar mat i både bilens motorrum och diskmaskinen, så möjligheterna är ju egentligen oändliga ....

2010-11-16 @ 18:49:46
URL: http://mrsdolittle.blogspot.com/
Postat av: Christopher Anderton

Meningen var att alla nominerade till priset skulle åka med, men det var lite svårt att få det att passa för dom flesta. Huvudsaken att ni som var med hade det trevligt!

2010-11-17 @ 02:12:01
URL: http://matbloggspriset.se
Postat av: Kinna

Klart att du skulle komma men jag visste inte då att du skulle vinna. Det blev klart i veckan före mässan. Så himla kul att du vann.



Vilket underbart inlägg du gjort och Dan - vilka härliga bilder.

2010-11-18 @ 07:49:30
URL: http://kinnasblogg.blogspot.com
Postat av: Sofie Mumsfillibaba

Låter som en helt fantastisk dag och vilka underbara foton! Bara liiiiite avis! Var i Kungshamn för ett tag sedan och drog upp hummertinor. Sååå roligt!!



Och du! Stort grattis till Matbloggspriset!! (vet inte om jag grattat dig, men bättre en gång för mycket....)

2010-11-18 @ 11:54:44
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Tveksam

Hmmm såg varken aptitligt ut eller verkar vara det? Eller smakar skaldjur med kaffesmak gott?

Man frågar sig mest...varför??

2010-11-25 @ 12:45:47
Postat av: Katja

Tveksam - De som var på plats tyckte det var väldigt gott i alla fall. Och jag vet inte hur du gör när du tillagar något i din kaffekokare, men jag diskar min kanna mellan rätterna/dryckerna (precis som du förhoppningsvis gör med dina kastruller och stekjärn efter att du lagat mat). ;)



Men varför kan man fråga sig! Därför jag tycker det är kul helt enkelt. Det är ett intresse för mig, tycker det är roligt att se vad jag får till på kaffekokaren. Ett knasigt intresse, jag vet. :)

2010-11-25 @ 17:20:17
URL: http://kaffekokarkokboken.blogg.se/
Postat av: Sandra

Lysekil är min hemstad! Flyttade därifrån till Göteborg för 3 månader sedan =)

2010-11-25 @ 18:25:10
URL: http://sandralander.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0