Kaffekokarlagad kattmat med fisksmak.

Min vän Jessica berättade att hon har en kokbok för hundar och katter. Jag bad henne om ett recpt och hon skickade över Ninjas (hennes hund) favoritrecept. Jag har gjort lite ändringar på det och så här blev resultatet!



Tid
Nästan 4 timmar

Ingredienser
Ca 2 kattportioner eller ½ hundportion

150 g blandade fiskfilébitar
0,75 dl grötris
Ca 1½ - 2 dl vatten till grötris
½ tomat
1 ägg
2 räkor
Basilikablad

Gör så här
Häll vatten i bryggaren och ett ägg i kannan. Sätt på kaffekokaren. Koka det så att det blir ordentligt hårdkokt, lite drygt en timme. Häll av vattnet och lägg ägget åt sidan.

Häll nytt vatten i bryggaren och riset i kannan. Låt vattnet bryggas genom och sedan stå tills riset blivit riktigt grötigt. Det tog 1½ - 2h. Missade där att ta tiden exakt. Testa dig fram hur mycket vatten som behövs och tillsätt mer vid behov. Rör om med jämna mellanrum så att det inte bränns vid. Häll av riset och ställ det åt sidan. Diska snabbt av kannan.

Lägg fisken i kannan och brygg genom nytt vatten. Låt sedan stå i ungefär en kvart innan vattnet hälls av igen. Skölj ur kannan.

Finhacka tomat och ägg.

Häll olja i kannan och kannstek fisk, ägg och tomat i ca 20 minuter. Tillsätt sedan riset och låt det götta till sig ytterligare en kvart.

Servera i små skålar. Garnera med en räka och ett basilikablad.
Jättegott!?


Häll av vattnet när ägget är färdigkokt.


WTF? Ris?!


Koka fisk.


Kannstek grejset.


Götta till alltihopa.



Peta bort kräkan och hugg in.

Foto: Dan Sörensen.


Vad tyckte då Iggy Katt Och Gucci Katt? Som den sista bilden visar är en matskål full och en är på god väg att tömmas. Gucci Katt tyckte nog maten tog alldeles för lång tid att vänta på och bestämde sig för att äta sig mätt på det vanliga torrfodret under tiden. Iggy Katt tyckte däremot att maten smakade MJAUM efter att ha lyckats peta bort den äckliga räkan.

Tack Jessica och Ninja!




Nu är det flera som sagt att både den ena och den andra ingrediensen är farligt för djur, medan jag i andra forum hittar att samma ingredienser är nyttiga. Jag tycker att katter ska äta vanlig kattmat och det kommer de få i fortsättningen, tyckte bara det var skoj att göra en rätt i kaffekokaren till våra små knäppkatter. Här får du tips om några saker du absolut inte ska lägga i matskålen i alla fall! Tänk även på att många katter är laktosintoleranta.



Kommentarer
Postat av: Yohanna

Na men vicka bortskammda katter. Dom kommer aldrig ga tillbaka till Findus nu.

2010-05-11 @ 22:07:34
URL: http://vilseivarlden.devote.se
Postat av: fifi

Det där får jag nästan testa att göra någon dag!

2010-05-11 @ 22:54:58
URL: http://fififantastic.blogspot.com
Postat av: Viktoria W

Vill inte vara en party-pooper, men katter ska väll inte ha kolhydrater? :/

Sökte oxå på det, och hittade bland annat den här länken: http://www.alltomkatter.se/pg/blog/Maalin



Men nu har jag inte katt själv, utan hund :)

Tack för en bra blogg!

2010-05-12 @ 10:59:26
URL: http://viktoriaviola.blogspot.com
Postat av: Anna mitt i maten

Det här är verkligen en helkul idé! Synd bara att jag har kaffekokare med termoskanna :(

2010-05-12 @ 11:37:09
URL: http://www.annamittimaten.blogspot.com
Postat av: Katja

Viktoria - Du är ingen partypooper, bra du kollat upp. :) Ska jag vara ärlig så vet jag faktiskt inte nu. Jag har läst i flera artiklar att ris är bra för kattens mage?! Så klart i måttliga mängder.. Både katterna och jag är glada att vi redan bytt tillbaka till gammal hederlig kattmat iaf. :)



Kul ni gillar't!



2010-05-12 @ 11:42:55
URL: http://kaffekokarkokboken.blogg.se/
Postat av: Viktoria W

Det är nog som du säger, det står säkert att man ska variera kosten :)

Sen är ju hund- och kattmagar olika (du skrev att det var din kompis hunds favvo), hundar är ju lite mer allätare än katter :)

2010-05-12 @ 13:45:57
URL: http://viktoriaviola.blogspot.com
Postat av: Partypooper 2

Vad jag har hört är tomat giftigt för katt?

2010-05-12 @ 20:41:06
Postat av: Fifi

Jag säger hela tiden till Zoom att njuta av lugnet före stormen, att han ska passa på att vila upp sig så han är pigg imorgon, men han vill visst leka han :)



Jag ska hälsa Iggys familj!

2010-05-12 @ 22:36:12
URL: http://fififantastic.blogspot.com
Postat av: Fifi

Han är helt ljuvlig lille Blixa. Lila tabby är han och det ser nästan ut som om han har fräknar runt munnen.



Jag ville nästan ta med alla nio kattungarna när jag skulle åka hem :)

2010-05-13 @ 22:38:08
URL: http://fififantastic.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0