Svar på frågor.

Jösses vad många frågor. Började men att försöka svara på varje fråga i kommentarsfältet men eftersom jag har ett heltidsjobb och dessutom lagar mat i min kaffekokare hinner jag inte fortsätta så. ;) Nu går jag genom några av frågorna. Fler frågor och svar kan ni hitta i den här intervjun eller höra det Lotta Bromé undrade på radion här.


1. Hur kom det sig att du började?
Jag började laga mat i kaffekokaren av flera anledningar. Det var inte roligt att laga mat tyckte jag men på det här viset blir det som ett kreativt experiment för mig. Vad kan jag lyckas få ätbart i min kaffekokare? Som jag skrev i ett inlägg nedan vill jag få utlopp för min kreativitet (eller vad man nu kan kalla det) och det fungerar bra på detta sättet. När jag är trött på att laga maten i kaffekokaren viker jag figurer av ballonger.

En ballongdrake.

För mig är det inte intressant att stå vid spisen att laga mat, men det är klart jag vet hur man gör. Egentligen handlar det alltså inte så mycket om själva "matlagningen" utan detta är mitt sätt att sätta igång hjärnan. Jag gillar att skriva, fotografera (eller ja, det med hjälp av min kille) och lägga upp recepten på bloggen så därför har jag fortsatt. Det kanske är knäppa, äckliga, konstiga saker att tycka är roligt men sån är jag!


Såhär såg det ut i början.


2. Det går mycket snabbare och blir mycket godare på spisen, vet du inte det?
Klart jag är medveten om att det går fortare att laga spismat och att det kanske inte är lika grisigt och slabbigt. För mig är detta humor. Jag vill inte att alla ska tycka det är kul så klart, men hade önskat att folk förstår att det är med glimten i ögat jag gör allt. Det gör inget om någon tycker jag är "ärkemongo", "efterbliven", "pucko" eller vad det nu kan vara, det tar jag som en komplimang!

3. Hur har du tid att både ha ett heltidsjobb och laga maten i kaffekokaren?

Jag jobbar heltid som medlemsansvarig och marknadskoordinator på Spot and Tell och detta sköter jag helt och hållet hemifrån. Jag kan jobba medan jag har maten i kaffekokaren. Eller kolla film, spela kort, hångla, busa med katten. Ja, vad jag nu känner för. Jobbet på Spot and Tell passar mig perfekt eftersom det är en sajt som riktar sig till bloggare, twittrare och facebookare, dvs forum jag känner till väl och tycker är roliga. Kika in där och anmäl dig och din blogg om du vill ha möjligheten att prova på en massa spännande saker!

Så här trevligt hade jag och självaste Leif mannerström på ett event i hösats.

4. Skäms inte din familj och dina vänner?

Varför skulle dom göra det? De fattar humorn i det hela och mamma är glad att hon äntligen kan se hennes matlagningsintresse i mig! De tycker jag är ett ärkemongo så klart. Det bästa ärkemongot som finns.

Dan gillar det. :)

5. Tänker du inte på miljön?
Jag har undersökt ifall kaffekokaren skulle dra helt sjuka mängder energi ifall det skulle lagas mat i den. Det gör det självklart inte. Enligt Electrolux kan det till och med vara mycket möjligt att det är precis tvärtom, så länge jag inte gör storkok då det lönar sig med spismatlagning. Anklaga inte personer som du inte vet något om för att använda en kaffekokare ofta när du själv tar bilen till jobbet, inte sopsorterar eller vad det nu kan vara.

6. Är du mediakåt?

Är man stolt över sin idé, vad det nu kan vara, vill man visa upp den. Eftersom jag jobbar på en kokbok nu är det klart jag inte tackar nej till den publicitet jag blir erbjuden. Dessutom är det roliga saker tycker jag! Varför ska jag tacka nej då? Vore ju idiotiskt. Då är jag gärna mediakåt! Många verkar tro att jag kom på detta häromdagen men jag började blogga förra våren.

7. Hur tillagade du pizza??!
Du kan läsa receptet här. Det var en kul rätt att laga.


Pizzatillverkning.


8. Blir du inte hungrig under tiden när det tar sån tid?
Har lärt mig att planera ganska bra. Sen finns det massa saker att småäta på om det skulle krisa. ;)

9. Hur går det me att steka köttet på en så liten platta?
Det går för det mesta alldeles utmärkt, man får ta lite mindre kött bara!

10. Vad är dagens middagstips?
Hinner inte laga något ikväll för ska ut på äventyr!

11. Varför säger du att du inte kan laga mat på en spis när du kan i en kaffekokare?
Det säger jag inte. Jag säger att jag fortfarande inte är särskilt bra på att laga mat, kaffekokarlagat som spismat. Jag började för att jag inte var intresserad av matlagning och att jag inte brydde mig särskilt om mat. Har blivit jättemycket bättre, särskilt på att våga komponera ihop egna recept och veta vilka smaker som passar bra med varandra.

12 Vad är tanken bakom projektet? Det känns inte som att det handlar om det mest praktiska, eller det mest miljövänliga sättet att laga mat. Har du bara gett dig fan på att göra det i kaffebryggaren?
Det är mitt intresse. Jag vill få ihop tillräckligt med recept till en kokbok, ha något att pyssla med, uppdatera bloggen min och ge folk ett leende på läpparna. Tanken är även att visa att jag tycker att alla ska våga göra det dom vill göra. Oavsett vad omgivningen tycker.

13. Lagar du verkligen ALL mat i kaffekokaren?
Nej men försöker göra i alla fall en rätt om dagen. Hinner jag inte eller om jag inte orkar struntar jag i det. Min kille gillar att laga mat han med (dock på spisen) så han lagar ganska mycket. Sen köper vi mycket pizza (schlurp) och jag tycker också om mackor. Jag kan förstås slänga ihop något på spisen med men de andra alternativen brukar vara mer lockande. I början däremot när jag bodde i studentkorridor lagade jag aldrig mat i det gemensamma köket (bodde så i ett år). Ni kan själva höra med mina grannar om hur konstiga de tyckte jag var. ;)

14. Kaffekokare står för många bränder även rätt använda. Du leker med bokstavligt talat elden.
Jag har koll på den så kommer vara snabb med att plocka fram brandsläckaren om olyckan skulle vara framme.

15. Har folk ingen humor längre? Världen kommer inte att gå under för att någon lagar mat på en kaffekokare (eller kommer den?)
Jag vill inte att alla ska tycka detta är roligt och det förstår jag att inte alla tycker! Men många kommentarer grundar sig på verkligen ingenting och är bara löjliga. Fast nästan alla kommentarer är ju positiva så jag blir inte allt för ledsen, tvärtom. ;)

16. Vill du ha gratis design till din blogg?
Tack så jättemycket för att ni erbjuder och vill ge mig detta. Men killen min har lovat att han ska hjälpa mig, vi har massa planer på hur tjusig bloggen kommer att bli. Skulle han dra ut för mycket på tiden hör jag av mig. ;)



Nu har jag nog sammanfattat de flesta frågorna i alla fall.





Tjingeling! Back to work. ;)


Följ mig på Twitter här eller gå med i facebookgruppen där om ni känner för det!


Och förresten, ni som är i Göteborg ikväll tycker jag kan kolla in detta här. Jag och Dan har gjort en kortfilm, Tomtesviss! Kom förbi på lite häng och ta en öl eller två.


Kommentarer
Postat av: Linda

Åh hade jag inte haft så ont så jag knappt kan gå hade jag nog kikat in ikväll. Men det får bli en annan gång.



Humor är ju det som får livet att rulla tycker jag. Mer humor och alla skulle vara mkt lyckligare.



Kram på dig

2010-03-04 @ 14:34:36
URL: http://blogg.mustica.se/
Postat av: WellbeingOfMe - Välmående, Lågkolhydratkost, Träning & Positiv energi! Nu även Bloggjoggen-skåne

Haha jag håller med dig om att det är humor! Jag älskar detta alltså, kan inte sluta häpnas och skratta.



Grattis till en plats på mest-besökta-listan :)

Keep doing what you're doing

2010-03-04 @ 15:03:15
URL: http://wellbeingofme.blogg.se/
Postat av: Nina

Heja dig som tar dig tid med långa svar. Och du, ta inte illa upp för alla dårinlägg. Kram på dig (vi hörs på twitter. fast då är det under mitt arbetsnamn. Börjar på D och är supergul ). Lycka till!

2010-03-04 @ 15:09:08
URL: http://thegirlsofflorida.blogspot.com
Postat av: Alexandra

haha vilka negativa frågor,jag tycker de va en cool ide' haha :D!



2010-03-04 @ 16:04:48
URL: http://alexandrasfotoblogg.blogg.se/
Postat av: Matilda Korjoula

så, kom igen nu tjejer!

vem har egentligen roligast?

Blondiner eller brunetter,checka in tävlingen!:*

2010-03-04 @ 18:47:49
URL: http://matildakorjoula.blogg.se/
Postat av: frida

Alltså, jag tycker att detta var otroligt intressant på ett roligt sätt. Jag vet ärligt talat inte om jag tror på dig. Det känns så osannolikt bara. (Ja jag är nog en insnöad liten tönt från en norrländsk skog)



Tuff är du i alla fall!

2010-03-04 @ 22:25:40
URL: http://fridano.blogg.se/
Postat av: Jonathan

Väl rutet, Katla!

2010-03-05 @ 08:34:07
URL: http://eneberg.blogspot.com
Postat av: yevonde

haha strunta i alla sura kommentarer! jag älskar din blogg, även om jag föredrar att laga mat på spisen :D

Postat av: sara

Kanon! Tycker det här är en kanon rolig idé! Vet inte om jag hade haft tålamod att göra det men det är helt klart jäkligt kreativt! Älskar att du gör ballongdjur oxå! Hhahaa

Keep up the good work!

2010-03-08 @ 15:44:52
URL: http://unbelievablegorgeous.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag älskar den här bloggen! Men jag undrar, kan du inte samla alla recept i en kategori? Så blir det lättare att hitta.

(eller så är min dator dum och visar ingen kategori som finns, jaja)



btw, Har du någonsin testat att göra typ,, kladdkaka eller något i kaffekokaren?



Tack för en bra blogg!

2010-11-20 @ 23:43:04
URL: http://svartsjuka.blogg.se/
Postat av: Eleonor Nordenrot

Hej! Vilken underbar kokbok! Jag har just köpt en och ska ge bort den i julklapp, men måste ju titta i den själv först. Men jag har en fråga: På sidan 16 finns recept på baconinlindad Tapas, och det utlovas kommentarer och betyg på de olika inlindningarna här på kaffekokarkokboken.se men jag kan inte hitta det. Framför allt baconinlindad kattsvans är jag mycket nyfiken på och vill gärna läsa mer om. Var kan jag alltså läsa mer om detta? Vänliga hälsningar, Eleonor Nordenrot

Svar: Tack, vad roligt! Det receptet hittar du här http://kaffekokarkokboken.blogg.se/2011/march/allt-blir-battre-med-bacon.html
Hoppas julklappen blir uppskattad.
Katja Wulff

2013-11-15 @ 18:12:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0