Julbak - Lusseplattor!



Tid
Ca 3 timmar för en lusseplatta (inklusive förberedeser)

Ingredienser (För jättemånga lusseplattor)
½ pkt jäst för söta degar
100 g smör
3 dl mjölk
1½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
En nypa salt
1 ägg
12 dl vetemjöl
1 pkt saffran (gärna lite till om du har råd)
Russin
Smör till stekning

Gör så här
Sätt på kaffekokaren. Lägg smöret i kannan och smält det (cirka 20 minuter). Häll därefter ner mjölken i kannan och låt stå tills det blivit fingervarmt. Smula ner jästen och rör tills den lösts upp. Tillsätt socker, saffran, salt och ägg och häll över allt i en större bunke. Stäng av kaffekokaren.



Blanda ner mjölet i bunken, lite åt gången, och jobba ihop en smidig deg (allt behövs kanske inte användas). Ställ degen på jäsning i 45 minuter under en bakduk.


Katter på jäsning.


Forma degen till plattor, lagom stora till kaffekokarplattan. Tryck ner russin i plattorna om så önskas. Låt plattorna vila i ytterligare en halvtimme under en duk.


Jäs. Igen.


Sätt på kaffekokaren och klicka på en liten bit smör på plattan. När det är smält så lägg en platta på plattan och stek det i 15-20 minuter på varje sida, eller tills den fått en fin gyllene färg (glöm inte bort den, då blir den svart). Upprepa tills du inte orkar lägga ner mer tid på skiten och baka upp resten av degen i ugnen. Stäng av kaffekokaren.



Servera lusseplattorna med ett glas glögg!
Jättegott!



Lussetratt! Så roligt!!


Foto: Dan Sörensen.

Kommentarer
Postat av: Tina

Jamen dom locktångade bullarna? Herremingud, jag har ju väntat på locktångsbullarna hela kvällen! :-)

2010-12-14 @ 00:43:38
URL: http://Www.pickipicki.se
Postat av: Anonym

Jätte kul att du vann med din kaffekokarkokbok. Du fick min röst. Din gulliga mamma ringde mig igår, jag blev så glad. Det är nu många år sedan jag träffade henne (1989). Du har 2 söta små katter, det har jag också. Min Tarzan är 15 och Selma 4 år.

Han är gammal och snäll, hon är ung och en liten fräckis. Lycka till med allt, allt, allt. Kram Kelle (en gammal väninna till din mamma).

2010-12-14 @ 15:18:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0