Löksill - den perfekta presenten!

Det har lukat sill i lägenheten de senaste dagarna. Äckligt. Jag kan tyvärr inte äta det längre och Dan åt inte heller senapssillen jag gjorde till honom. Såsen till senapssillen smakade jättegott (inte smuttat ens på löksillen, men det luktar gott) men själva konsistensen på sill klarar ingen av oss av för tillfället. Jag tror fortfarande jag är mätt på sill efter en sillprovning jag var på för ganska så exakt ett år sedan.

Så vad ska vi göra med all sill vi har här hemma? Passande nog fyller min kompis år idag och vi ska dra dit efter Idol. Jag frågade honom idag när jag ringde och grattade om han tyckte om sill och han svarade att "Mja, men jag har sett din äckliga sill i din blogg, jag vill fan inte ha någon sill". Så han ska få sill.

Grattis käre Jonathan!



Tid
Utan förberedelser och sånt - ganska snabbt.

Ingredienser
1 konservburk sill
0,5 dl ättiksprit
2,5 dl vatten
2 tsk kryddpeppar
2 lagerblad
½ dl socker
1 gul lök
1 röd lök
½ purjolök

Gör så här
Öppna sillkonserven och häll av allt äckel där så att bara sillen är kvar. Dan utmanade mig att smaka på vätskan i konserven, vilket jag surplade i mig utan att tänka... När jag spytt klart var det dags att skölja sillen. Lägg den sedan i blöt, i en kaffekokarkanna förstås, över natten.

Dela sillen i mindre bitar och hacka upp all lök.

Lägg ner allt utom sillen (och vattnet) i kannan och häll vattnet i bryggaren. Sätt på kaffekokaren. Låt det hela stå och götta till sig i en kvart och ställ det sedan på kylning. Stäng av kaffekokaren. Tillsätt sillen när det svalnat och häll över det i någon tjusig burk.

Piffa burken med en ballongdrake och ge bort till någon du tycker om.
Jättesmart!


Tillagning av sillsås!


På kylning. I bakgrunden ser du senapssillen. Recept på den kommer snart!


Det luktar gott och ser väl fint ut? Men kan inte smaka tyvärr.


Tror ni han blir glad?
Du har inte missat min ballongblogg va? När jag inte lagar mat i kaffekokaren leker jag ju med ballonger...

Foto: Dan Sörensen.

Kommentarer
Postat av: tina

JAG vill ha sill! Jag älskar sill! (fast det kanske är otaktiskt att säga så, då får jag ingen sill va?)

2010-12-04 @ 11:08:37
URL: http://www.pickipicki.se
Postat av: natalie

ännu en gång läser jag din blogg och märker att jag skrattar högt för mig själv, "När jag spytt klart" HAHAHA. wunderbar! sill är fan äckligt alltså. men kul julklapp kanske!

2010-12-05 @ 12:56:33
URL: http://nataber.blogspot.com
Postat av: Stefan

Skrattade när jag läste. Du e småtossig på ett kul sätt. Vad sa Jonathan när han fick sill trots protesten?

2010-12-07 @ 19:46:35
Postat av: Katja

Njae, han blev väl inte jätteglad för just sillen. Men för ballongfigurerna och för clementinerna som han också fick! Och sen tyckte han sillburken med vad fin.

2010-12-07 @ 20:02:51
URL: http://kaffekokarkokboken.blogg.se/
Postat av: Julia

alltså vad rolig och påhittig du är, men hur kommer det sig att du bakar allt på kaffeplattan? och blandar ihop allt i kaffekannor? :)

2010-12-16 @ 23:13:30
URL: http://byjuli.blogg.se/
Postat av: Julia

förlåt, korkar kommentar innan, om jag bara hade läst vad själva bloggen heter sp hade jag nog förstått... haha men sjukt kul nisch! :)

2010-12-16 @ 23:16:39
URL: http://byjuli.blogg.se/
Postat av: Emma - väntan på ett januari barn

Så fräckt detta var!

Undrar om man vågar testa :)

2010-12-22 @ 10:09:04
URL: http://ihuvudetpafrokennilsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0