Sommarens första glass!

Efter att jag ballongjobbat klart i lördags kom Danis med en bil full med katter och hämtade upp mig. Sedan körde vi till stugan. Håller på för fullt att göra en takveranda uvanpå utedasset (lägger ev upp lite för många bilder på projektet på min Instagram) och hela söndagen gick åt att måla staket (asså jag hatar att måla staket så sjukt mycket, så förbannat tråkigt). Vi hade köpt för lite färg så Dan körde iväg och hämtade. Och han kom inte bara tillbaka med mer målarfärg utan dessutom sommarens (årets kanske?) första glass! 
 
Tip Top är en av de godaste sådanadära glassiga glassar, annars är jag mer för isglass. Av de glassiga glassarna är det ju bara chokladen man vill åt.
 
Eftersom inte detta bara ska bli ett inlägg där Dan i princip hånglar med Zappas bajsiga tunga så kommer här även ett gammalt recept på hur du lagar en glassig glass i kaffekokaren. 
 
Lingonglass!
 
Tid
6 timmar
 
Ingredienser
2,5 dl vispgrädde
2-3 äggulor
3/4 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1-1,5 dl lingon (jag använde rårörda lingon eftersom jag inte fick tag på färska)
Maränger
Basilika
 
Gör såhär
Sätt på kaffekokaren. Häll grädde i kaffekokarkannan och värm det ordentligt, i typ en timme. Vispa det då och då, grädde bränns ju himla lätt.
 
Vispa under tiden ihopa ägg, socker och vaniljsocker så att det blir fluffigt. Häll över äggfluffet på den varma grädden och kannkok tills det tjocknar lite, ca 45 minuter. Stäng av kaffekokaren.
 
Låt det svalna en stund, tillsätt därefter lingon och maränger. Härr över i formar och sätt in i frysen. Rör om varje halvtimme och låt stå tills de fått en fin, glassig konsistens. 
 
Njut!
 
Gräddkaffekokarkokning.
 
Glöm inte att röra om med jämna mellanrum!
 
Det spelar ingen roll vad vi lagar/äter/dricker. Zappa måste först lukta/smaka/känna på det - han ger sig inte förrän han fått göra det. Oftast är det saker som han inte får lov att äta och då förstör han hela upplevelsen för oss eftersom vi måste hetsäta upp det för att han blir galen och försöker liksom dyka in i våra munnar efter det vi trycker i oss. Choklad exempelvis. 
 
Kyl ner glassröran en stund innan du tillsätter det göttigaste.
 
Tillsätt det göttigaste.
 
Ser du vad som står jämte den kaffekokarlagade glassen?
 
Fasiken vad fint det ser ut va? Det var det med! Den har smält lite väl mycket kanske, men det var för att Dan tog sådan himla tid på sig att ta bilderna.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0