Nonnes Plättar med katthår - VIDEO

Min mormor Nonne gjorde på riktigt VÄRLDENS godaste plättar. Särskilt efter att hennes perserkatt Räven dog och man slapp äta plättar fulla med rött, långt katthår. Till det serverades det alltid egengjord jordgubbssylt och iskall mjölk blandat med en del av den där jordgubbssylten. Så himla gott! Sen spelade vi kort. Är det inte förresten något konstigt med mat som gamla människor lagar? Det smakar liksom gammal människa. Så smakade maten också hemma hos Nonne. Jag förstår de där "VÄRLDENS godaste plättarna" jag pratar om inte verkar så jäkla smarriga när jag skriver att de smakar gammal människa och var fyllda med katthår, men SÅ duktig var den gamla tanten på att laga plättar minsann. 
 
Sen dog hon och jag åkte hem till Lomma för att gå på begravning och även för att kolla vad för grejer jag ville ha i lägenheten. Tillbaka till min studentlägenhet i Göteborg kom jag med Nonnes gamla kaffekokare, några månader därefter startades denna blogg. Och än idag lagar jag mat på en precis likadan kaffekokare (Nonnes kaffekokare gick tyvärr sönder under en resa).
 
I detta videoklipp (prenumerera så blir jag glad!) lagar jag plättar och hemgjord sylt i kaffekokaren. Goda, men inte i närheten så goda som Nonnes. Garanterat med katthår så klart, men förhoppningsvis utan smak av gammal människa. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0