Köttfärssås med spagh... vitkål - LCHF

Vi var och storhandlade idag till diverse olika storkok. Det var ett overkligt bra pris på blandfärsen så det åkte rätt ner i vagnen och blev även huvudingrediensen för veckans första storkok - spaghetti och köttfärssås! Men eftersom jag för tillfället inte äter spaghetti byttes den ut mot vitkål och en helsikes massa smör.
 
 
Tid
5 timmar
 
Ingredienser
Vitkål
Smör
Flingsalt
 
1 platta blandfärs
1/2 gul lök
1/2 paket passerade tomater
1 msk tomatpuré
1 näve champinjoner (som jag glömde att tillsätta)
1 vitlöksklyfta
0,5 dl vispgrädde
Peppar
Salt
Cayennepeppar
 
Gör såhär
Lägg en stor klump smör i kannan och sätt på kaffekokaren. Skär, eller snarare försök att skära, vitkålen i långa strimlor. Ja, men tanken är ju att den ska se ut som spaghetti. Dan tröttnade på att jag tog sådan tid på mig med detta, tog kniven och choppade upp vitkålen helt fel. Detta är anledningen till att han är fotograf och jag är kock. Han förstår sig helt enkelt inte på det fina med matlagning.
 
Kannstek vitkålen i smöret i dryga timmen. Rör om då och då. Smaka av med en nypa flingsalt.
 
Ta av kannan från plattan (men låt vitkålen efterkannstekas) och klicka på nytt smör direkt på plattan. Tillsätt därefter blandfärsen, finfördela den och kaffekokarfräs till den så den får lite färg. Byt ut innehållet i kannan nu till färsen, tillsätt hackad lök och kannfräs i ytterligare en halvtimme. När detta känns klart är det bara att ösa ner resten av ingredienserna och kannkoka på i 1 1/2 timme. Eller tills det blivit ordentligt varm. Rör om och smaka av. Stäng av kaffekokaren.
 
Servera färsen på spaghettisubstitutet och hugg in!
 

Fult hackad vitkål.

Kannstek Kannkoka ful vitkålsspaghetti i massa smör.
 
Råkade spilla köttfärs jämte plattan och ni vet ju vad man säger. Ger man den dansande katten ett finger...
 
... så äter råttan upp hela handen. På bordet.
 
Gott!
 
Foto: Dan Sörensen.
 

Kommentarer
Postat av: Annie

Lättaste sättet att göra spaghetti av kålen måste väl vara att strimla den med rivjärnet eller nåt (med knivsidan såklart, annars blir det ju mer risliknande)
Kram :-)

Svar: Bra tips, tack!
KRAM
Katja Wulff

2013-02-27 @ 12:05:30
Postat av: Kerstin Hauge

Du har skrivit att man skall steka direkt på plattan. Det kan väl inte vara ditt alvar ???

Svar: Jodå! Det går så bra så.
Katja Wulff

2013-02-27 @ 14:59:48
Postat av: Kerstin Hauge

Hur undviker du att det rinner ner i kanterna och ut nedanför.En platta är ju så liten och har inte så hög temperatur.Hur gör du ren den, det går ju inte att sätta den i vatten?

Svar: Kaffekokaren är ju tätad för att inte kaffe ska rinna/droppa ner. Sedan när den ska rengöras diskar jag den som vanligt (drar för säkerhets skull ur kontakten). Och nej, det blir inte lika hög temperatur, därför tar det längre tid. :)
Katja Wulff

2013-02-27 @ 20:58:27
Postat av: Kerstin Hauge

Jag har varit här idag igen och vill klargöra. Jag kommer som så många andra från FB och där hade vi i en grupp en livlig diskution om detta att steka direkt på plattan, huruvida det var möjligt eller ej. Därav min förfrågan.

Svar: Hej! I vilken grupp är detta? Jag hittar nämligen inte var alla FB-besökare kommer från och så är jag nyfiken. :)
Jo, det går bra att steka på plattan. Denna är ju tätad så att inte kaffet ska rinna in i maskinen. Och diskar den efteråt gör jag med. Drar ut sladden för säkerhets skull först bara.
Katja Wulff

2013-03-06 @ 15:08:37
URL: http://tibbenes.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0