Kaffekokarlagat julgodis i Musikhjälpen!

Tycker det är mäktigt att en producent från Musikhjälpen ringde förra veckan och undrade om jag ville komma in i glasburen och laga mat i kaffekokaren. Efter lite snack fram och tillbaka kom vi fram till att det nog blir bäst om jag kaffekokarlagar julgodis som sedan kommer att säljas utanför. Perfekt att komma förbi då och köpa med julgodis till tisdagsfikat! Jag går in i buren kl 06 och håller på en stund framåt efter det. Det kan bli en del ballongfigurer spm blåses upp och viks därinne dessutom.
 
Ska snart iväg och handla ingredienserna till julgodiset. Det kommer bli att jag förbereder en del här hemma och gör några satser så att det finns lite mer julgodis att köpa, och välja mellan. Jag trooor det kommer bli de här recepten, ty de är svingoda.
 
Pepparkakskolan är ju given såhär i juletid. Denna kommer jag nog inte göra i buren, ischoklad går fortare så det får bli något av ischokladrecepten. Men den kommer säljas utanför! Här kan du kolla på fler bilder från tillagningen av detta julgodis och även lyssna på julsagan om Gucci af Kolakatt och den djävulska Igggrinchy
 
Pepparkakskola
1 timme
 
Ingredienser
2 msk smör
1½ dl socker
1 tsk pepparkakskryddor
4 msk sirap
 
Gör så här
Klicka ner smöret i kannan. Sätt på kaffekokaren och vänta tills smöret smält innan du rör ner resten av ingredienserna. Låt puttra i cirka 45 minuter, viktigt är att kolan inte ska innehålla sockerkristaller. Stäng av kaffekokaren.
 
Häll av kolan i små knäckformar. Tycker du det är för pilligt är det bara att hälla ut smeten på en ugnsform med bakplåtspapper på och trycka i din kolan direkt från den.
 
Tokgott!
 
 
 
Jag ska även försöka mig på att laga ett par julfavoriter från förra året nämligen Vit ischoklad med saffran och sockerkanderade mandlar och Ischoklad med chili och kardemumma. Hittade recepten då hos Smaskens.nu som jag utgick från. Tyvärr misslyckades jag lite med den ena då eftersom den vita chokladen skar sig. Så ska testa den nu igen och se om jag får till den bättre denna gång. 
 
2 olika sorters goda ischoklader
45 min exkl kylning
 
Ingredienser
Kika här
 
Gör såhär
Kika här där hela receptet finns. 
 
 
Jag kommer nog göra en ganska traditionell ischoklad i glasburen fast med olika överraskningar i, exempelvis dumle och polkagris. Och kanske något annat med om jag kommer över något skoj nu när jag ska iväg och handla.
 
Ischoklad med dumle/polkagrisöverraskningar
45 minuter exkl kylning

Ingredienser
75 g smör
200 g mörk choklad
Polkagrisbitar
Dumlekolor

Gör så här
Sätt på kaffekokaren. Smält smöret och bryt sedan ner chokladen däri. Under tiden det smälts samman så förbered formarna. Lägg polkagrisbitar i hälften och halva dumlekolor i resten. Häll över chokladen i formarna. Krossa några polkagrisbitar och strimla dessa över polkagrisbitsischokladen för att hålla reda på vilken ischoklad som är vilken. Då kan du lätt varna folk för polkagrisischokladen med. De är ju lätt hänt att man biter sönder tänderna på en sådan så var försiktig! Stäng av kaffekokaren.
 
 
Hoppas vi ses imorgon! 
 
Årets tema i Musikhjälpen är - Alla tjejer har rätt att överleva sin graviditet. Alla pengar som samlas in under denna veckan går oavkortat till Radiohjälpen som öronmärker pengarna till projekt och organisationer som arbetar i linje med insamlingens tema. Och här kan du läsa om vad pengarna kan räcka till. Grymt bra!
 
Foto: Dan Sörensen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0