S'pislagade S'mores

Nä. Jag bara skojade. Klart de är kaffekokarlagade.
 
Inatt hörde jag talas om s'mores för första gången. Ewa på Kafferepet skrev nämligen då och tipsade mig om att det är modernaste i USA just nu. Det tyckte jag lät fett så därför ska du nu få se hur de kan tillagas i kaffekokaren. Antar att man kan variera dessa s'mores i oändligt ganska många kombinationer. Men huvudingredienserna, vad jag förstår, brukar vara marshmallow, choklad och två kex. Detta grillas traditionellt över lägerelden. Äh! Är du intresserad av hur man gör det traditionellt får du ta och läsa om det i en annan blogg. 
 
I kaffekokaren tillagas det nog bäst med chokladsås. Hade ingen chokladsås, däremot kolasås (vilket Dan föredrar så det passade ju bra) så använde det i den ena. I den andra rev jag lite choklad och använde det istället för kolasåsen, men det var smidigare med kolasåsen! Eller om man haft tunna skivor choklad (hade bara tjock blockchoklad hemma) kanske.
 
Whäääuuh nu babblar jag på igen. Nu håller jag tyst och ger dig receptet istället.

 
Tid
1 halvtimme/s'more
 
Ingredienser
2 kex
Marshmallows
Choklad eller kolasås
 
Gör såhär
Sätt på kaffekokaren. Ta två kex och ringla kolasås över dem. Dutta på marshmallows och slå ihopa kexen (det var därför det var smidigare med sås en med riven choklad). Tryck in en grillpinne. Stek de direkt på plattan i ca 15 minuter på varje sida - eller tills marshmallowsen smält ordentligt. Stäng av kaffekokaren.
 
H'UGG IN!
 
Vaddå s'mores förresten? Varför heter de så? Och varför den där '-grejen?
 
Okej nu wikipediade jag det:
S'more förefaller vara en sammandragning av "some more".
 

Riven blockchoklad - förbaskat gott men inte optimalt. Notera förresten min nya, fina kniv i bakgrunden... ROSA!

S'chluuuurp!
 
Tipset kunde inte ha kommit mer lägligt, vi ska nämligen till stugan i helgen (om det nu inte blir dåligt väder). Hade premiärpromenad med Zappa och Iggy här ute på gården idag så att de värms upp (eller kyls ner?) lite inför skogslivet. Då kommer vi ha grillpremiären och självklart kommer vi grilla s'mores!
 
Hur s'pännig är inte Z'appa då? Nej, förlåt. Nu s'lutar jag med det där.
 
Förra årets stugpremiär. Vad liten, smal och söt Zappa var där.
 
 

Kommentarer
Postat av: Trollmamma

Jag måste komma på nån chokladfri variant av de där s'more-grejerna!
Mys lite med dina katter från oss, som saknar vår idag.

Svar: Går det inte med kolasås då? Det blev jättegott!
Katja Wulff

2013-04-05 @ 08:11:34
URL: http://trollcafeet.wordpress.com/
Postat av: Henrik - En salig soppa

Fantastiskt som vanligt!!

Svar: Tack ska du ha!
Katja Wulff

2013-04-10 @ 13:21:50
URL: http://www.ensaligsoppa.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0