Chilirostade pekannötter

Söndagen och måndagen spenderades på Radisson Blu här i Göteborg. Vi var inbjudna till bloggforum och två dagars mingel, föreläsningar, provsmakningar, god mat, skön säng (jag vill sova i hotellsäng varendaste natt), kul sällskap och en massa annat festligt väntade. Bland annat gick jag i chiliskola med Santa Maria och kvällens recept är en kaffekokarlagad variant på en av sakerna vi fick smaka där - nämligen chilirostade pekannötter.
 
Jag frågade efter receptet idag på Santa Marias facebooksida. Här hittar du det
 
Och såhär gör du i kaffekokaren/hårtorken...

Tid
1,5 h 
 
Ingredienser
1 kaffekokarplatta pekannötter
1 dl vatten
2 msk socker (eller motsvarande dos sötningsmedel som vi använde, LCHF du vet)
Några nypor chiliflingsalt (funkar så klart med vanligt salt men tyckte det var lämpligt iom chilitemat)
Chipotle chili
 
Gör såhär
Häll vatten i bryggaren och salt samt socker i kannan. Sätt på kaffekokaren. Brygg genom vattnet, rör om och tillsätt nötterna. Låt stå i sisådär en kvart. Häll av vattnet och lägg över nötterna på torrt papper. Jag ville egentligen att de skulle torka i solen i några timmar men då det var kolsvart ute sket detta sig. Vilken tur att hårfönen funkade lika bra! Föna nötterna ordentligt, INNAN du maxar på chilin. Jag gjorde det tokiga misstaget att ösa över chili och sedan börja föna. Nös/snörvlade nästan ihjäl mig.
 
Lägg de nychillade pekannötterna på den heta kaffekokarplattan och rosta de i 40 minuter kanske. Vänd på dem då och då så att det inte bränns vid. Stäng av kaffekokaren.
 
Förbaskat gott snacks som blir minst lika gott kaffekokar/hårfönslagat som spis/ugnslagat.

Först ska de suga åt sig den kaffekokarkokta salt/sockervätskan...
 
...för att sedan bli föntorkade...
 
...och till slut kaffekokarrostade.
 
Marinerade även ost! Hårdost i en marinad av olivolja, balsamvinäger, massa chili, tomatpure och lite senap. Schlurp.
 
Tack alla inblandade på bloggforum för ett par fina dagar!
 
 

Kommentarer
Postat av: natalie

HAHA! Föna på chilipulver.................

2013-04-24 @ 21:00:38
Postat av: Anna

Hej! Gud, vad du är rolig! Och du kör din egen stil. Jag har hunnit lägga upp alla recepten nu från bloggträffen ifall du vill experimentera med något mer...

Trevlig helg önskar Anna på Santa Maria

http://www.denrattasmaken.se/bloggforum-2013/

Svar: Tack!! Ooh, ska kolla in bloggen. Det var verkligen jätteintressant och väldigt gott!
Katja Wulff

2013-04-26 @ 17:23:40
Postat av: Henrik - En salig soppa

Väntar med spänning på vidareutvecklingen av detta underbara koncept. När tillreder du mat i en perkulator t ex? :D

Svar: Perkulator har jag ingen här hemma, men när jag kommer över en så! Har däremot lagat mat i/med locktång, plattång, våffeltång, strykjärn, brödrost, diskmaskin... Och säkert något mer. Vill laga i tvättmaskin men Dan har förbjudit mig att laga mat i vår, och mina föräldrar likaså i deras maskin. :)
Katja Wulff

2013-04-29 @ 17:44:04
URL: http://www.ensaligsoppa.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0