Korvduellen

HUR trendigt är det då inte att stoppa sin egna korv? Jag trodde inte det kunde bli trendigare än vad det redan var men så läste jag att till och med självaste Blondinbella suktar efter att få stoppa. Du kan knappt ana hur übercool jag kände mig när vi gled in på saluhallen häromdagen och jag ba:
- Har ni korvstoppningsskinn? Iskallt sa jag det till hon i köttdisken.
- Du menar fjälster? Jäkla besserwisser.
- Huh? Dan nickade jakande åt mig.
- Ja, det har vi.
- Bra. För vi ska faktiskt stoppa egen korv. Sååå nice att jag klätt mig lite åt hipsterhållet just denna dag samt att Dan stod jämte mig, nyklippt i en ball Erik Hasslefrilla.
- Ok. Hon gick iväg för att hämta "fjälstret".
- Har DU stoppat korv någon gång? Frågade jag utmanande.
- Nej... Nej. Det har jag inte. Så klart du inte har din sopa, tänkte jag.
 
- Adiö! Sa jag när jag betalat för fjälstret.
 
Sedan gick vi hem och stoppade korv och nu är vi trendigare än någonsin. 
 
 
Tid
Beror på hur många korvar du orkar göra, men ca... Äh, men flera timmar beroende på hur många korvar, hur stora de blir, hur hårt stekta du föredrar dem och så ju.
 
Ingredienser (till en massa korvar)
 
Katjas kryddiga kalaskorv med grekvibbar
300 g blandfärs
1 gul lök
1 ägg
3 klippta soltorkade tomater
1 skvätt olja från burken med soltorkade tomater i
1 skvätt scharlottenlökfond
1 vitlöksklyfta
Fetaost
Några skvättar rödvin
~3 msk krossade fläsksvålar (beror på hur många "skvättar" av ovanstående ingredienser du haft i)
Riven parmesan
Ingefära
Basilika
Cayennepeppar
Oregano
Chili
Peppar 
Salt
 
Kissarnas kokta kissekattmatskorv
Kattmat
 
Danis Pestokåv (Dan har talfel och uttalar "korv" som "kåv")
300 g blandfärs
3 vitlöksklyftor
4 mixade soltorkade tomater
Basilika
Riven parmesan
Chili
Salt
Peppar
1 skvätt olivolja
Krossade fläsksvålar
 
Till alla korvar
Fjälster
Sprits
Smör
1 bädd solrosskott
Senap
 
Gör så här
Lägg fjälstret i blöt och blanda ihop alla ingredienser du vill trycka i din korv. Om köttsmeten kanske skulle bli för slaffsig är det en bra idé (om du käkar enligt LCHF) att blanda ner krossade fläsksvålar istället för exempelvis poatismjöl. Min köttsmet blev inte för slaffsig men jag tyckte det var en så bra idé med krossade fläsksvålar att de åkte i ändå.
 
Trä på det stinkande fjälstret på en sprits (om du inte har en korvstoppningsmaskin hemma) och tryck ner köttsmeten i behållaren. Spritsa ut korven och slå knut påna. Sedan är det bara att upprepa detta så länge du orkar. 
 
Sätt på kaffekokaren och smält smör direkt på plattan. Lägg på korven och stek tills de fått en gyllenbrun yta, det tar en faslig tid. Du kommer formodligen få torka bort någon mystisk, grå sörja från kaffekokarplattan emellanåt men till slut blir det bra!
 
Vill du hellre ha en kokt korv går detta med bra. Eftersom jag bara har en kaffekokare och jag planerar att laga mat på denna även i framtiden fick kissarna nöja sig med en kokt korv. Det går så klart finfint att diska kaffekokarplattan men vill ändå inte steka en kattmatskorv direkt på den. Då är det bara att slänga ner korven i kannan, hälla vatten i bryggaren och vänta i sisådär en timme. Har ingen aning egentligen, smakade inte på den av förståelig anledning.
 
Servera korven med valfritt tillbehör! Mitt tips för dagen är på en solrosskottsbädd med lite senap.
  
Några av alla sakerna vi stoppade våra korvar med.
 

Dan blandade sin korvsmet framför fotbollen så klart. Kolla vilken fit liten röv Zappa har!
 
"Spritsa det i min mun istället, biatch!"
 
Korvkul.
 
Korvstopparkock.
 
Kattmatskorven stoppas förslagsvis allra sist.
 
Vidrigt...
 
...men ganska kul!
 
Så här många korvar orkade vi stoppa.
 
Kaffekokarstekta korvar till människor.
 
Kaffekokarkokt kattmatskorv till kissar.
 

Iggy hulkar av äckel i bakgrunden, men allätar-Zappa gillade det!
 
Vilken korv vill du helst bli bjuden på?
Katjas kryddiga kalaskorv med grekvibbar
Kissarnas kokta kissekattmatskorv
Danis Pestokåv
Blää, äter inte korv
Jag vill ha alla, korvbuffé
Visa resultat
 
 

Foto: Dan Sörensen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0