I < / 3 KUK

Det rätta svaret på tävlingen ääääär:
Keso!
 
Keso, eller Cottage cheese, var alltså svaret. Det var väldigt roligt att kolla vad ni trodde det var och hur, förlåt mig, dåliga mångas gissningar var. Efter ledtrådar som "Mysigt där i stugan va! Hoppas inte bilderna var för cheesy?" trodde jag någon skulle ta det direkt men gissningar som "Flygande Jakob" kom ändå in. Fantastiskt!
 
Stort grattis till Kris som till slut gissade rätt i tävlingen och därmed får en idolbild av Zappa, om du inte ångrat dig och hellre vill ha en annan kisse förstås. Maila din adress till [email protected] så skickar vi hem det till dig när vi kommit på något (vi tycker är) skojsigt.
 
En ledtråd var ju även att det är en bristvara med Keso just nu. Detta på grund av all LCHF-hets. Har du missat detta kan du läsa om problematiken exempelvis här, här, här eller lyssna på det här (där finns även ett recept som jag inte följde, men som säkert funkar fint det med).
 
Jag tycker det är förfärligt.
 
Då jag och Dan i allra högsta grad bidrar till denna Keso-katastrof kände jag att jag måste göra något. Jag ska därför sluta köpa och börja göra egen kaffekokarlaga keso och det tycker jag att du med ska göra. Nu kanske du där hemma tänker att "Men det spelar väl ingen roll om jag gör det eller inte, jag är ju bara en i mängden. Andra får ta tag i detta problem blablablabbliblibla.". Ja, men tänk om ALLA tänker så!? Då kommer Arla inte heller i fortsättningen att hinna tillverka Keso och Kesohyllorna i butikerna förblir tomma! DU kan göra skillnad - börja redan nu! Tillsammans kan vi faktiskt vända på detta och fylla hyllorna igen med detta galet överskattade, vitkorniga guld som smakar rätt trist faktiskt. Gör din egna Keso och gör den exempelvis så här:
 
 
Tid
Oklart. Somnade i soffan och sov där hela natten. Det var klart på morgonen dock så någonstans mellan 3-12 timmar kanske.
 
Ingredienser (för en liten skitportion Keso)
2 dl fetmjölk
2 dl filmjölk
1-2 krm löpe
Lite salt
Miniskvätt grädde
 
Gör så här
Blanda filmjölk och mjölk i kannan, slå på kaffekokaren och låt detta stå i ja... Nån timme ungefär. Blanda om då och då och tillsätt sedan löpen. Låt stå nån timme till och rör om när du kommer på det. Stäng av kaffekokaren. Nu ska vasslen (?) hällas av. Gör detta exempelvis med hjälp av ett melittafilter och en kaffekannetratt. SÅ fiffigt! Det var här jag till slut somnade ordentligt (hade dock slumrat en del redan under förra steget) men det kan väl inte ha tagit så himla lång tid egentligen för det att rinna av, så 12 timmar tar det ju inte hallå. Salta och tillsätt lite grädde om du vill ha den blötare (och saltare). Detta ska du göra med det som ligger i filtertratten och ser ut ungefär som köpe-Keso alltså.
 
Servera det exempelvis med lite goa blåbär och hallon.
 
Och du! Jag läste någonstans att vätskan som runnit av används till messmörstillverkning. Jag tror aldrig att messmörshyllan kommer att sto tom i någon butik någonsin... Men om det nu skulle bli ett problem framöver håller jag faktiskt i detta nu på att kika på det. Kaffekokaren puttrar på för fullt där borta med någon vätska i (som jag är mycket tveksam till).
 
Mjölk och filmjölkskaffekokarkokning på vårt nya matbord. Fint va?
 
Även shoppat prydnadsbokstäver som är ruskigt trendigt just nu. Bokstäverna F, Å, N, G, A, D, A, G, E och N var slut så det fick bli dessa istället. Har du några fina bokstavskombinationer hemma?
 
Häll av vasslen i kaffekokarkannor eller i favoritsvankrukor.
 
Herregud vad ovärt det, under normala omständigheter, hade känts att slösa all denna tid, massa filmjölk och mjölk för en ruskigt liten portion Keso. Men världen ser idag ut som den gör och därför måste vi alla sluta vara så egoistiska och göra uppoffringar här och där.
 
Eller nej. Med handen på hjärtat... Jag kommer aldrig någonsin mer göra Keso på detta vis. Jag kommer att fortsätta att köpa Keso och på så sätt tömma Kesohyllorna. Hur kan jag då dra mitt strå till stacken?
 
Det ska jag berätta här för dig. Håll i hatten nu och spänn fast säkerhetsbältet.
 
Det mest effektiva sättet i dagens samhälle att visa sitt engagemang är på Facebook. Framförallt då genom en så kallad pic badge. Ja, men du kommer väl ihåg "Alla olika" kampanjen (hette den väl?) med den lilla handen? Satte man inte en pic badge på sin profilbild var man ju för tusan rasist. Eller vems sida var man egentligen på om man inte hade en norsk liten flagga på sin Facebookprofilbild efter det fruktansvärda terrorantentatet? Jo. På BREIVIKS sida. Men ladda upp en pic badge på din profil så är du safe och har gjort ditt.
 
Så här ser pic badgen ut som vi tagit fram. Kampanjen heter I </3 KUK och betyder ungefär: Jag söndrigthjärtar Kesohyllor Utan Keso.
På den här sidan kan du lägga till badgen på din profilbild (på både Facebook OCH Twitter dessutom). Glöm inte att tipsa dina vänner så att även de kan få sova med gott samvete om nätterna!
 
Självklart har jag och Danis redan kirrat det till våra profiler:
 
 
Foto: Dan Sörensen.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: AntonYmer

Brutalt snygga bilder. Kudos till fotografen.

Svar: Tack!!
Katja Wulff

2012-09-08 @ 00:01:21
Postat av: linnéa

Å nej! Min pojkvän sa keso på "bristvara" men jag vägrade erkänna hans kunskap och viftade bort det som nonsens! Det måste jag äta upp nu! JÄTTELEDSEN. Är jag en slog flickvän? Finns det tröstpris? Isåfall väljer jag gucci.

2012-09-13 @ 21:00:30
Postat av: Lina

Håller med, keso suger. Men själva poängen med egengjord keso är ju nästa steg: att förvandla keson till mumsig ostkaka, vilken man kan skryta med oändlig mycket! Prova det nästa gång!

2012-09-13 @ 21:02:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0