Myskväll med kaffekokarkokt te och lemoncurd

Detta söta halsband var inbjudan! Lägg märke till mina fantastiskt fina naglar.
 
Förra söndagen blev jag bjuden på en mysig tebjudning tillsammans med Lipton för att fira att de släppt tre nya löstesorter - Berry Bliss, Oriental Earl Grey och Chai Spirit. Utöver teprovning utlovades det manikyr, scones, kakor och andra godsaker. Min hemskt duktiga, illustrerande vän Heidi hängde med och silken mysig eftermiddag vi hade! Dorsia är ett fantastiskt ställe, teet värmde fint denna ruskiga dag och kakfatet var galet. Sedan fick jag reda på av tjejen som gjorde min manikyr att det är tävlingsklass på mina naglar! Det du. Man kan alltså tävla i naglar, och jag skulle absolut kunna ställa upp! Fast jag blir lite knäpp i huvudet av att tävla (blir lite fööör entusiastisk), men modell ska jag nog bli. Nagelmodell. Ha!
 
Tack för en trevlig eftermiddag!
 
Jag blev lyrisk när jag förstod att hela kak/snacksfatet endast var till mig och Heidi. Lyx!
 
En liten kaka som var väldigt lustig. Den var alltså lustigare i verkligheten än var den är på bilden.
 
Jag har gillat Liptons Facebooksida och häromdagen kom det upp ett Lipton-recept på min startsida som jag blev väldigt sugen på, nämligen Lemoncurd. Idag berättar jag därför hur du ska styra upp en riktig myskväll med lemoncurdmackor och med teet jag fick i goodiebagen förstås.
 
Tid
2,5 timme
 
Ingredienser (originalreceptet hittas här)
50 g smör
1 ägg
1 1/4 dl socker
1 citron
 
1 macka
Creem cheese
 
Te
 
Gör så här
Riv citronskalet och pressa citronsaften ner i kannan. Sätt på kaffekokaren och kannkoka smör, skal, saft och hälften av sockret tills det löst sig. Har för mig det tog dryga timmen. Rör om då och då så att det inte bränns vid. 
 
Vispa ägg och resten av sockret poöst och blanda ner detta i citronkrämen. Kannkoka tills det tjocknat litegrann. Ställ kannan åt sidan och låt det svalna. 
 
Men stäng inte av plattan! På den ska du nämligen rosta en skiva bröd på nu. 10 minuter på var sida och sen är det klart! Samtidigt fixar du teet i din minikaffekokare. Har du ingen minikaffekokare?! Aja, då kommer du nog på hur du ska lösa det problemet. Stäng av alla kaffekokare när du är klar.
 
Bred på ett lager cream cheese på mackan, dutta på lemoncurd och servera detta med en varm kopp te. Förbaskat gott!
 
Riv citronen. Ser du vilka figurer som gömmer sig på tallriken?
 
Häll över sockeräggsblandningen i citronsockersmörsblandningen.
 
Snart är det klart!
 
Fin nagel va? Tycker du inte det kan du uppenbarligen ingenting om naglar.
 
Nästan lika mysigt som på Dorsia! Fick även tesilen i goodiebagen. Perfekt storlek till minikaffekokaren och väldigt gullig.
 
Foto (de fina): Dan Sörensen
 
 

Kommentarer
Postat av: Anne-Lee

Din blogg ger mig så många skratt!!
Krama de söta katterna från mig även om de inte
har en susning om vem jag är, men de är ju bara
sååå söta

2012-12-05 @ 21:45:12
Postat av: Anne-Lee

Din blogg ger mig så många skratt!!
Krama de söta katterna från mig även om de inte
har en susning om vem jag är, men de är ju bara
sååå söta

Svar: Tack!!
De kramar tillbaka och tackar de med.
Katja Wulff

2012-12-05 @ 21:45:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0