Mathelg i Malmö

Vår fredagskväll under mathelgen inleddes med att köra i ilfart ner från Göteborg till Malmö för att hinna till vårt besök på Bastard. Utan kissepauser, rökpauser, shoppingpauser, matpauser och andra diverse pauser går det ju faktiskt rätt fort att köra sträckan. Vi var framme i god tid och hann ta ett glas vin, eller två, på Comfort Hotell där vi bodde. Coolt hotell och jag var tokpeppad på att spöa Dan i boxningsringen som finns där.

Eftersom besöket på Bastard blev väldigt mycket längre än vad vi först tänkt blev det tyvärr ingen boxning. Inte heller hann vi upp dit på morgonen. Det blev en snabb utcheckning för att sedan checka in på Hilton. Nice! Senast jag var på Hilton var på min skolbal innan studenten. Jag hade lila, glansig balklänning (med strass) och kunde gå utan BH i klänningen. Uh. Fatta hur längesedan det var!?

Och på tal om student, idag ska vi på en. Kalasgott-Jennie tar studenten idag! Hurra!

Tillbaka till mathelgen. Efter incheckningen var det dags för Matkaravan - ett projekt som startades av Lisa Förare Winbladh. En väldigt trevlig och intressant utflykt runt Möllans exotiska matbutiker för de med genuint matintresse. Eller för de som är intresserade av att få lära sig mer om världens alla smaker.

Detta är saker jag egentligen blankt skiter i.

Fast när vi guidades runt med Matkaravan-Hanna blev jag ändå nyfiken och försökte komma på relevanta frågor att ställa. Jag vet knapppt vad man kan fråga om mat, undrar liksom inget om det. Så ointresserad är jag egentligen. Vi fick även provsmaka en massa och jag kan inte heller komma på att något är annat än just "gott". För det är ju gott. Allt är gott. Förutom den karamelliserade korven i kinabutiken som Hanna tipsade om. Eller tipsade och tipsade. Hon sa att det var en korv som karamelliserades när man stekte den. Och det lät ju förjäkla häftigt va så sådana var vi tvungna att köpa. Recept på karamelliserad korv med tveksam smak kommer senare ikväll (eller om några dagar då minneskortet visst hamnat på villovägar).


Matkaravan.

Jag hade själv inte varit jättesugen att gå på Matkaravan igen. Men det är inte för att det är något som helst fel med karavanen. Och Guide-Hanna kunde verkligen Möllans butiker som sin egen innerficka. Det är jag som är fel person på rätt plats. Vet däremot många jag varmt kan rekommendera den till. Ja, de flesta med bara ett litet matintresse är detta en lärorik utflykt man kan hitta många nya och spännande smaker på.

Efter karavanen chillade jag och Dan i Folkets Park och lirade kort. Som en liten uppvärming inför dagens stora tävling. På minigolfbanan. Redan vid typ femte hålet började det bli dålig stämning eftersom Danis halkade efter. Ytterligare några hål senare gick det riktigt illa. I reglerna på minigolfbanan står det klart och tydligt att man ska "berätta innan första putten om man ska välja den svåra vägen. Eller den lätta vägen. Väljer man att spela den svåra vägen men att det av misstag blir den lätta vägen får man böta ett slag." Typ så. Exakt detta hände Dan, när han nu låg rejält under. Efter hans utslag berättade jag för honom, med min mest kärleksfulla röst, att "Äsklingsälsklingen. Det är mycket tragiskt det som just har hänt. Du råkade, av misstag förstås, spela fel väg på banan och borde därför plikta ett slag." Typ något sånt sa jag och då blev han skogstokig och började skrika att han tänker fan inte alls plikta ett slag. Det var ju av misstag! Jag läste upp reglerna igen, extra tydligt denna gången. Särskilt där det stod att pliktningen gäller just vid misstag. Det började bli riktigt otrevligt på minigolfbanan vid det här laget och en rädd flicka frågade sin farmor (vi hade fått publik) varför den arge gubben var så arg. Farmor svarade skrattandes "Han spelade fel väg!"

Riktigt kul bana! Dan hade hållt med om det inte var för att jag vann med 17 slag.


Plums. Plums.

Efter gårdagens besök på Bastard (ja, soooom jag tjatar om det) var jag riktigt taggat på att få gå på restaurang igen. Dan likaså nu (han brusar upp lätt men lugnar sig ganska fort). Så vi drog iväg till Malmö Brygghus för middag och ölprovning. Är du intresserad av öl är detta stället att gå till. Maten var väl god (så klart) men varken jag eller Dan jublade. Inte heller stämningen på restaurangen var särskilt gemytlig, just när vi var där i alla fall. Men vafan, det är ju ett brygghus. På ett brygghus ska man väl dricka öl? Det är det primära. Och olika sorters öl fanns det gott om.


Vår ölbricka vs Katja & Dan, 1-0.


Tack så mycket Malmö Stad för en härlig helg i Malmö.

Kommentarer
Postat av: Delikata Recept

Kul att du besökte min hemstad. Förresten vad blev det för mat på Bastard?

2011-06-01 @ 14:18:27
URL: http://www.delikatarecept.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0