Hemmagjord ravioli med mumsig getostfyllning

Något som är jättegott är en grej som inte riktigt går att göra i kaffekokaren. Men jag tänker tipsa om det i alla fall! Bred ett tunt lager tomatpuré på Saltiner och lägg en skiva getost och lite cashewnötter på. Ringla sedan över honung och krydda med timjan och lite peppar. Detta ska in i ugnen tills osten smält och fått en fin färg. Huuuur gott som helst till rödvin! Testa det vet ja.. Det var det receptet jag hade i bakhuvudet nu när jag för första gången i mitt liv provade på att göra hemmagjord pasta. Det var inte alls så klyddigt som jag trodde! Det är en kul grej att göra på en dejt dessutom!



Tid
Ca 2½ timme

Ingredienser

Ravioli
2 dl + ½ dl durumvete
2 ägg
1 msk olivolja
½ tsk salt

Getoströra
En rulle getost
Ca ½ dl cashewötter
Honung
Timjan
Peppar

Coctailtomater
1 liten vitlöksklyfta
Olivolja
Machésallad


Gör så här
Häll ut 2 dl mjöl direkt på bordet. Forma en grop i mjölet och kläck i äggen. Tillsätt även oljan och saltet. Använd fingrarna och gegga ihop smeten. Tillsätt mjöl då och då och arbeta degen tills den blir smidig och fast. Låt den jäsa under en kökshandduk i en halvtimme.


Gör en djupare grop i mjölet än vad jag gjorde så att inte ägget rinner över!


Tillsätt mjöl tills degen slutar att kladda.

Under tiden kan fyllningen förberedas! Skala av "skinnet" på getostkorven. Smula ner den i en skål. Finhacka cashewnötterna och rör ner dessa med nötterna. Ringla över honung. Krydda rikligt med timjan, salt och peppar (smaken försvinner lite när det kokas).


Chop chop.


Snåla inte med kryddorna!

Nu är det så fiffigt att jag har TVÅ kaffekokare. Fick ju en minikaffekokare av Dan härförleden. Den använde jag mig av för att kannsteka tomaterna samtidigt som raviolin puttrade i den stora kaffekokaren. Då jag skulle tippa att det inte är så många som faktiskt har två kaffekokare hemma anpassar jag receptet efter dom istället för att berätta exakt hur jag gjorde. För att få bästa resultat på kannstekta coctailtomater kan jag rekommendera dig att köpa en minikaffekokare!

Så! Sätt på kaffekokaren. Häll rikligt med olja i kannan och pressa ner vitlöken. Lägg ner ett gäng tomater när det blivit varmt och kannstek dessa i en halvtimme. Gör raviolikuddar under tiden.


Visst är mina kaffekokare fina tillsammans?!

Kavla ut degen till en fyrkant på ett mjölat bord. Gör den så tunn som du bara kan. När den är suuupertunn kan du använda exempelvis en slickepott till att "skära" rutor i degen. På varannan ruta lägger du en klick getostfyllning. Ta upp en ruta med fyllning på i handen och dutta vatten kring kanterna på den. Lappa ihop den tillsammans med en tom ruta. Tadaaa! Nu har du en ravioli i din hand. Fixa klart resten av raviolikuddarna på samma sätt.


Rätt smart va att använda sig av en slickepott?


Klicka på fyllningen.


Dan hjälpte också till!

Häll av oljan och tomaterna i en skål och lägg lite aluminiumfolie över. Diska av kannan (detta steget skippas om du ligger inne med flera kaffekokare). Häll lite salt i tratten och vatten i bryggaren. Lägg försiktigt ner raviolin i kannan när vattnet bryggts genom. Koka detta i 10-15 minuter beroende på hur tunn du lyckades få degen. Häll av vattnet och stäng av kaffekokaren.


Koka kuddara.

Lägg upp salladen på en tallrik. Slå över pastan och tillsätt sedan tomaterna med vitlöksoljan. Garnera med lite hackade nötter.

Jättegott!


Foto: Dan Sörensen.



Kommentarer
Postat av: Fifi

Att jag som är värsta pastamonstret aldrig har gjort hemmagjord pasta, det är både synd och skam! Jag kanske borde testa när jag är ledig innan helgen...

2010-09-28 @ 10:41:23
URL: http://fififantastic.blogspot.com
Postat av: Elliss

GOTT!

2010-09-28 @ 15:39:10
Postat av: Pytte

Jag kan inte säga annat än bravo. Bravo!

2010-09-28 @ 16:23:55
URL: http://pyttes.blogspot.com
Postat av: Katja

tack ska ni ha!

2010-09-28 @ 17:17:30
URL: http://kaffekokarkokboken.blogg.se/
Postat av: Emma-Lou

Vilka bilder alltså, herre gud. Så fina! Otroligt bra foton! Ta bara den där "Tillsätt mjöl tills degen slutar att kladda."



Måste börja fota mera med min kamera!



SV: oj, ja. Det är svårt med glasögon Vill ju ha några som passar mig i personligheten också. Nördbrillorna känns väldigt bra. Såhär i bilder, tycker jag nr 3 känns för propert för mig.

2010-09-29 @ 17:01:50
URL: http://emmalou.myshowroom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0