Råbiff, halstrad råbiff och välstekt "råbiff".

Jag tycker rått kött är hur gott som helst. Vi brukade äta råbiff hemma när jag var liten och jag kommer ihåg så pinsamt jag tyckte det var när mamma skulle bjuda min kompis på det en gång. "Va?! Äter ni RÅTT kött??". Min kompis tyckte verkligen det var skitäckligt och att vi var helt dumma i huvudet. Samma blick hon hade i ögonen hade Dan i sina ögon när jag sa vi skulle äta råbiff. "Eh.. Rått kött?". Hans blick avslöjade för mig "Det är ju verkligen skitäckligt! Du är dum i huvudet". Jag tror inte att mamma brukade blanda ner whisky i råbiffen hon gjorde till oss men jag gjorde det nu för jag trodde Dan skulle vara mer sugen på att äta det då. Icke. Detta var visst inte hans grej. "Okej, jag steker till den litegrann då till dig?" försökte jag. Icke. Dan som är nybliven köttätare efter flera års vegetarianism såg livrädd ut även för den halvråa biffen. Den sista biffen, som han faktiskt åt, tokstekte han på spisen.



Tid
45 min - ? per biff

Ingredienser
För 3 biffar
300 g nötfärs
1 liten gul lök
1/3 dl rödbetor
1/3 dl inlagd gurka
2 msk kapris
2 msk söt/stark senap
1 msk whisky
2 msk olivolja
Ev. olja även för tillstekning
Flingsalt (gärna med Smoke-smak)
Peppar (mycket)

3 skivor bröd
Smör

Persilja
3 Äggulor


Gör så här
Hacka kapris, lök, rödbetor och gurka i små bitar. Lägg ner detta tillsammans med nötfärsen i en bunke. Tillsätt olja, whisky och senap. Rör om till en jämn smet. Smaka av med salt och ordentligt med peppar.


Hackettihack.


Lägg en klick smör på plattan och sätt på kaffekokaren. Smält smöret och placera brödbiten på plattan. Stek till det tills det har fått en fin färg, 15 minuter på varje sida.


Smörstek brödet.


Vill du ha råbiffen rå är det typ klart nu! Forma till en biff, lägg den på brödet och hacka persilja som du strör över. Kläck en äggula över biffen och servera.



Vad kallas en lätt tillstekt råbiff för? Uppdatering: Det heter halstrad råbiff, tack Anna!


Är du däremot inte så sugen på att äta rått kött kan du steka till biffen ungefär en halvtimme på varje sida, eller tills den blivit så pass orå som du vill ha den.



Halstrad råbiff i förgrunden och råbiff i bakgrunden.


Jättegott!


Foto: Dan Sörensen.



Skeptisk Dan som spislagar välstekt "råbiff" istället.


Kommentarer
Postat av: Anna Vikström

Lätt tillstekt råbiff = halstrad råbiff. Men jag håller med Dan och föredrar den välstekt. Övergav vi inte det där råa typ när vi lärde oss använda eld?

2010-10-04 @ 12:41:16
URL: http://annasskafferi.blogspot.com
Postat av: gustav

välstekt råbiff = VRÅLBIFF

2010-10-07 @ 12:01:46
URL: http://paparkaka.com
Postat av: Fifi

Det ser så smarrigt ut, jag har aldrig ätit råbiff faktiskt.



Jo, vi har testat mattor också, men ingenting hjälper tydligen...

2010-10-08 @ 14:28:48
URL: http://fififantastic.blogspot.com
Postat av: Ann

Det här är nog det snabbaste receptet du gjort. Bara 2 x 15 minuter. Eller kanske kokt korv var snabbare?

PS, jag äter också rått kött :-)

2010-10-09 @ 20:49:24
Postat av: Mårtenssons kök

Anki älskar råbiff, hon har oxå växt upp med att äta det hemma.

Håkan fullkomligt avskyr det och skulle aldrig få för sej att sätta tänderna i en råbiff...

2010-10-15 @ 20:14:14
URL: http://martenssonskok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0