Mammas senapslövbiff!

När jag var liten var detta både min, min brors och min bästis favoriträtt så mamma lagade det ofta till oss. Jag har inte ätit det på en massa år men idag bestämde jag mig för att prova på att laga till det i kaffekokaren. Superenkelt! Lika enkelt att göra som gott att äta. Några modifikationer har det blivit på originalreceptet men i stort sett är det samma (mamma gör såsen på enbart dijonsenap och grädde).

Har förresten kommit på ett nytt mått idag - en kaffekokarplatta! Det fattar du väl vad det betyder? Så mycket som täcker en platta typ. Genialiskt!



Tid

3 timmar

Ingredienser
Senapslövbiff
En kaffekokarplatta strimlad lövbiff
2½ dl grädde
½ dl crème fraiche
3 msk dijonsenap
En kapsyl lättglögg (jag tyckte det behövdes något åt det söta hållet i grytan och glöggen råkade stå jämte)
Peppar
Olivolja

Potatispuffar

En kaffekokarplatta potatispuffar
Salt
Olivolja

Sallad
Blandad sallad
Avocado
Tomat
Paprika
Balsamvinäger
Olivolja
Salt
Peppar

Gör så här
Sätt på kaffekokaren. Häll olja direkt på plattan och låt stå till det blivit riktigt varmt. Lägg potatispuffarna direkt på plattan och stek dem tills de blivit gyllenbrungula över hela puffen och genomvärmda - sisådär 45 minuter. Detta kan variera väldigt beroende på hur tinade de är, mina var nog fortfarande frysta i mitten då jag påbörjade stekningen. Ta av potatispuffarna och lägg dem under lite folie.


Nästan perfekta (jag gillar mina ganska så knapriga)!


Häll på lite ny olja och vänta en stund tills du kastar på lövbiffen, som du passade på att strimla under tiden potatispuffarna stektes. Fräs denna i ungefär 40 minuter eller tills den blivit grå och fin. Och sen lite till efter det. Dra ner biffen i kannan och diska av plattan.


Halvklar lövbiff!


Diska förslagsvis av kaffekokaren.


Peppra biffen ordentligt och häll sedan på även grädde, creme fraiche, senap och glögg. Låt detta puttra under omrörning i en timme. Stäng av kaffekokaren.


Mniam.

Under tiden kan du förbereda salladen, det är bara att dela allt och blanda ihop det.

Servera grytan med potatispuffarna och salladen och avnjut kalaset med ett glas rött!
Jättegott (nästan lika gott som hemma hos mamma)!


Foto: Dan Sörensen.



Förresten så finns Kaffekokarkokboken både på Facebook (bjud även in dina vänner så blir jag superglad) och på Twitter. Joina!


Kommentarer
Postat av: Rebecca

hihi Du är så rolig! Lättglögg i låter... Nja... Sådär om jag ska vara ärlig, men man tager man haver! :)

2010-11-30 @ 13:58:39
URL: http://rebeccalagarmat.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Jag hittade hit i samband med att du vann matbloggspriset. Nu är jag totalt fast och förstår precis varför du vann. Spännande är bara förnamnet, underhållande, nytänkande.. Tack för att du vann så att jag fick upp ögonen för en ny favorit! :)

2010-11-30 @ 19:14:32
URL: http://matochlivet.blogg.se/
Postat av: Sofie / Mumsfillibaba

Dijon o grädde är ju så gott tillsammans! Potatispuffarna låter goa. Vart hittar man sådana??

2010-11-30 @ 20:05:10
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Charlottes matblogg

Det var längesedan jag var inne på din blogg, jag har juh missat hur mycket som helst! Vad kul att du vann, grattis!

Den där bilden med lövbiffen som hänger ner från kanten ser riktigt "giftig" ut :P

2010-12-01 @ 08:57:13
URL: http://vinomat.blogg.se/
Postat av: Malin & Sanna

Hej!

Vi (Malin och Sanna) säljer sköna bloggdesginer till ett bra pris! Kolla gärna in för att se om det är något du är intresserad av eller tipsa en kompis om oss!

2010-12-01 @ 11:17:35
URL: http://wimadesigns.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0