Getbullar med potatis och lingon.

Hemma i Lomma finns ett minizoo dit jag alltid vill åka när jag är i skåne på besök. Där får man nämligen klappa getterna. Senast vi var där nere visade det sig att en get, geten Sara, inte kommer överens med de andra getterna så hon var till salu för en billig peng. Jag hade bara någon dag tidigare fått ett recept från en stjärnkock på getbullar och var nyfiken att testa så vi slog till och köpte Sara. Cirka fem mil från Lomma ligger ett slakteri så vi körde dit Sara sen och de malde ner henne till fin getfärs. Här kommer receptet på Sara.


Jag och Sara.

Tid
I alla fall 4 timmar, beroende på hur många getbullar som ska stekas (enbart matlagning, exklusive slakt)

Ingredienser
Potatis
Salt

En get
2 gul lök
1 dl ströbröd
1 ½ dl mjölk
1 ägg
Salt
Peppar
Smör

Brunsås (min var en rest från när Dan lagade mat igår)

Lingon
Sallad

Gör så här

Sätt på kaffekokaren. Lägg potatisar i kannan, salt i tratten och fyll på vatten i bryggaren. Låt detta stå i tre timmar, beroende på potatisstorleken. Jag bytte vatten en gång i timmen. Känn efter med en sticka emellanåt. Häll sedan av vatten och potatis.

Medan potatisen kokar kan getbullarna förberedas. Sara var fryst så jag la henne först i ljummet vatten så hon tinade. Blanda sedan ströbröd och mjölk i en bunke. Låt detta svälla en stund tills ströbrödet sugit åt sig mjölken. Lägg i hackad lök, getfärsen och blanda ordentligt. Krydda med salt, ordentligt med peppar och rör till sist ner ägget. Blanda till en jämn smet.

Rulla getfärsen med händerna till bollar och lägg dem på ett fat. Sätt på kaffekokaren och smält en klick smör därpå. Lägg getbullarna på plattan och stek dem i ca 45 minuter eller tills de blivit gyllenbruna. Putta runt dem då och då så de får en jämn och fin färg. När de är klara så lägg dem på en tallrik tillsammans med potatisarna. Har ni någon restbrunsås (som jag hade) kan denna värmas och serveras tillsammans med potatisen och getbullarna. Glöm inte lingonsylten och grönsaker om så önskas!
Getegott!


Blanda ihopa getfärsen till en jämn smet.


Rulla getgeggan till små bollar.


Steka.


Klart!


Foto: Dan Sörensen.

Kommentarer
Postat av: Anki von badington

Ha ha! Jag gick på det :D Tusan för att vara nyvaken :D

2010-04-01 @ 09:05:14
URL: http://vonbadington.blogg.se/
Postat av: Ewa

Fan va sjukt. Äckligt.

2010-04-01 @ 09:56:53
Postat av: Ola

Fantastiskt roligt! Tack.

2010-04-01 @ 11:40:40
URL: http://www.matdryck.blogspot.com
Postat av: Arne

Man undrar om du har alla hästar hemma????

2010-04-01 @ 15:52:01
Postat av: Ewa

Men roligtäckligt alltså! :) Förlåt att jag var otydlig.

2010-04-01 @ 16:06:04
Postat av: Katja

"Arne" (aka "ante" osv) - Bara så du vet det har jag god koll på vilka ip-adresser jag inte godkänner kommentarer från. Denna kommentaren tycker jag är okej men du kan sluta lägga ner tid på att skriva en massa skit. Det kommer ändå inte att publiceras.



Ewa - Lugnt! Det är lite äckligt. ;)

2010-04-01 @ 16:12:01
URL: http://kaffekokarkokboken.blogg.se/
Postat av: 365intervjuer

Jag gick på det.. Det lät ju väldigt trovärdigt. Sen tänkte jag ju som dina föräldrar - att inget skulle förvåna mig! ;-)

2010-04-02 @ 23:01:49
URL: http://365intervjuer.se
Postat av: Annika

Ha, ha, hi, hi! Jättekul! Inspirerande! Härligt med lite glimt i ögat. Uppiggande så här på morgonkvisten ;-)

2010-04-04 @ 10:17:12
Postat av: Linn

Haha, jag gick på det totalt!

2010-04-07 @ 17:35:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0