KaffekokarKatjas sämsta recept.

Av olika anledningar får dessa tre recept hamna på denna lista.

På plats numero 3, alltså det bästa av det sämsta, har vi följande rätt med motiveringen: F*n vilken tid det tog och det blev liksom ändå aldrig helt klart. Till slut blev det faktiskt ändå gott men då väljer jag att toppa med Pistageglas som smakar, enligt min åsikt, skit.

Mat-Katjas alkoholfria kaffekokade rabarbersoppa med glass.


Min mamma önskade sig rabarbersoppa. Sagt och gjort! Eftersom jag inte har en aning om hur man gör googlade jag rabarbersoppa och det första jag får upp är "Mat-Tinas Rabarbersoppa med vit chokladmousse". Den var inget bra. Här är min alkoholfria (Mat-Tina ville ha vin i sin men det tycker jag man kan skippa) Rabarbersoppa.

Tid
> 4 timmar

Ingredienser
4 Rabarber
4 dl vatten
2,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
Glass

Gör så här
Blanda socker, vaniljsocker och skivade rabarber i kannan. Häll vatten i bryggare. Låt koka upp. Låt stå i nästan 4 timmar. Enligt Mat-Tina ska rabarberna kokas sönder men det är omöjligt. Låt svalna. Servera med glass.
Jättegott!

("Jättegott" var i det här fallet sant så fort jag pillat bort glassen, Red. anm.)




































Det nästsämsta receptet med tillhörande motivering: Har aldrig gillat korv med bröd. Inte heller gamla grönsaker. Dock ett litet plus i kanten att det är jätteroligt att kaffekokarkoka korv. Varför vet jag egentligen inte.

Kaffekokarkokt korv med bröd.



Tid
Ca 30 min

Ingredienser
2 port

2 korvar
2 korvbröd
1 l vatten
Senap
Ketchup
Ruccola
Salt

Gör så här
Häll vatten i bryggaren. Lägg korv i kannan. Låt stå. I mitt fall var korven fryst och jag lät den då ligga i ca 20 minuter. Lägg korv i bröd och häll senap och ketchup på ifall det önskas. Eftersom min ruccola aldrig vill ta slut serverar jag denna hyffsat delikata måltid tillsammans med vissen ruccola som med fördel bara kan petas åt sidan.
Hyffsat gott!





Och nu till den äckligaste maträtten. Dock måste jag säga att det faktiskt blev gott när jag väl lärde mig hur man steker bacon i kaffekokare. Så det värsta receptet alltså med motiveringen: Halvrå bacon gör en sjuk.

Prinzns Pasta Pesto



Tid
Nästan 2 timmar bara enligt detta recept. För att lyckas med detta ska man istället steka bacon direkt på plattan tills det blivit knaprigt och gyllenbrunt. Det ska alltså inte vara vitt o se blaskigt ut.

Ingredienser

2 port

250 g Tagliatelle färskpasta
140 g bacon
2,5 dl matlagningsgrädde
1 l vatten
1/3 burk röd pesto
Fetaost
Parmesan
Soltorkade tomater
Salt
Peppar

Gör så här
Stek bacon i ca 30 minuter. Med ett litet stekjärn och mycket bacon fick jag steka i två omgångar. Ställ bacon åt sidan. Häll vatten i bryggaren och sedan Tagliatelle i kannan. Låt stå i ca 15 minuter. Häll av vattnet. Häll i grädde, pesto och bacon. Sedan fetaost, parmesan och soltorkade tomater efter egen smak. Låt stå och puttra ca 25 minuter. Salta och peppra efter behag.
Jättegott!

("Jättegott" i just det här fallet är en ren och skär lögn. Red. anm.)




För att det inte ska bli liv i luckan igen vill jag förtydliga att detta är ett gammalt recept och jag steker alltså INTE något i min stekpanna längre. All mat steks direkt på plattan eftersom det ansågs vara fusk om stekpannan användes.

Kommentarer
Postat av: Jonathan

Rätten du försökte ta död på mig med då?

2009-11-10 @ 08:33:21
Postat av: katten

den ligger ju där på första plats av det äckligaste med den rätte motiveringen..

2009-11-10 @ 08:42:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
dansorensen

Visst gillar du Kaffekokarkokboken?

RSS 2.0